Gå till innehåll

Fånga krabba


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag har ett problem. I mitt kar bor det en gulaktig krabba som visat sig vara en riktig bandit. Jag har upptäckt att han tidigare tagit en Halikin räka och nu på morgonen så upptäckte jag att han även tagit min Mandarin. Problemet är att han bor i en stor sten som inte går att ta ur karet. Jag har försökt att ta den med en pincett utan att lyckas så hur F-N skall jag få ur den ur karet?

Det är inget alternativ att ta ur stenen då jag måste riva hela karet i så fall. Krabban är väldigt skygg och jag har aldrig set den ute i karet utan endast om jag lyser in i stenen när karet är släckt. Jag vill ha bort den innan den tar fler invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höll på bra länge och försökte få ut ett par "ofarliga" håriga krabbor som gillade att frisera mina acron genom att käka upp tillväxtzonen.

Krabbfällan fångade nästan allt jag hade i karet förutom krabborna jag ville komma åt...

För mig slutade det med ett plaströr som jag fäste ett skalpellblad på, sen jagade jag krabborna på natten med ficklampa.

Inte det trevligaste sättet att få bort dom men det var ett måste vid de laget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en väldigt skygg Atergatis floridus som jag ville få bort och hittade ett tips här på guiden om att luta ölglas mot stenen med en bit fisk i botten, så att krabban kan klättra ner men sedan inte kan ta sig upp.

Agnade 2 glas med varsin bit lax. Drog även med laxbiten runt öppningen på glaset för att få laxdoften att verkligen kännas för krabban. Tyckte själv inte jag lyckats få någon bra placering på glasen då akvariet är ganska trångt, men iaf 1 timme senare satt den på botten av ett utav glasen! En krabba så skygg att jag lyckats se den endast 3 gånger på senaste månaderna, antagligen uppvuxen i karet som varit igång ett par år och har aldrig sett den innan.

Denna metoden rekommenderar jag att testa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...