Gå till innehåll

Vill starta saltvatten, hjälp mig snälla


kosse

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst.

Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan.

Vilken utrustning behövs?

Akvariet är på 320 liter.

Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken?

Hur mycket kostar osmos-thingy?

Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp?

Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg.

Hoppas jag får många svar och tips.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låna böcker på bibliotek. Läs, läs, läs. ta dej en sväng till de olika butikerna som säljer saltvattensprylar. Du kommer få en million olika lösningar på hur du ska ha det men bara du själv kan avgöra ditt sätt och din lösning. Allt kostar massor det e bara å inse, plastprylar för tusenlappar. Jag handlade mycket fel pryttlar i början för att jag gick på andras råd. Och visst e de roligt och nyttigt att veta hur andra gjorde eller gör men de e faktiskt allra bäst att försöka läsa sej till sin lösning på internet och i böcker och i viss mån handlare. Jag själv handlar nästan uteslutande av Bengt på Marinakvariet i Mölndal och jag vill påstå att hade jag inte kommit till hans butik så hade jag inte haft ett kar som ser ut som mitt gör idag. vet inte om de finns lika välsorterade saltvattens butiker närmare dej annars kan jag rekomendera ett besök. Som sagt läs och ta reda på innan du shoppar. Är du intresserad av en bra MH så kan du alltid höra av dej till mej jag har precis bytt upp mej och har en 150 watts aquastarlight en helt ok MH.

En ny reverse osmosis på 90 liter med silikat filter ligger runt 2000 kr. Skummare är en sån smak sak så kolla vilket märke du fastnar för själv aquamedic tunze deltec H&S eller shuran är ett par bra läs kolla vad du vill ha. Sen tycker jag att du behöver en sump, Uvc och ett top up system. Försök hitta bra levande sten. Kämpa på.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...