Gå till innehåll

Problem med MCE600 hjälp


Fillle

Rekommenderade inlägg

Hejsan Har precis prövat att starta min MCE600 skummare men den börjar enbart brumma och låta högt. utan att det pumpar runt vatten eller bildar bubblor. någon som vet vad detta kan va? jag har även prövat att sätta fingret för luftslangen men den sög inte ens in luft?

är väldigt tacksam för hjälp!

Mvh Fille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny pump kostar hos drakfisken (där verkar dem vara billigast) 670kr

Eller 925kr om du vill ha den nya tysta modellen.

Aquabee up2000 heter pumpen iallafall :)

Nej, det måste vara en Needlewheel-version - annars fungerar det inte!

Dessutom är det en 2000/1 (eller om den är vit så har den Deltecs internbeteckning, men det är samma pump)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, jag trodde det var det på alla..

Förklarar ju varför dom är dyrare på alla andra ställen :x

På min står det up2000 och enligt min zoohandlare är det den gamla modellen. Den nyare som alla nya mce600 levereras med heter väl up2000/1 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, jag trodde det var det på alla..

Förklarar ju varför dom är dyrare på alla andra ställen :x

På min står det up2000 och enligt min zoohandlare är det den gamla modellen. Den nyare som alla nya mce600 levereras med heter väl up2000/1 ?

Vi tar detta igen då :)

MC500 har en Aqua-bee 2000 med nålhjulsimpeller, men det fungerar (t o m bättre) med 2000/1 NW - dom vita pumparna i nyare skummare är också Aqua-bee pumpar med Deltecs modellnummer.

MCE 600 har 2000/1 Needlewheel (eller deltecs beteckning på vita pumpar)

Nya och gamla ser man skillnaden på genom att titta mitt i insugets centrum där axel sitter - de nya ser man den vita axel i centrum - senare version har fast axel.

De äldre Aqua-bee pumparna har svarta gummibussningar (förhoppningsvis utbytta mot röda silikon) och en brun keramikaxel som är lös, de sista versionerna hade vit keramikaxel men fortfarande lös axel.

Nya och gamla versioner är inte utbytbara sinsemellan eftersom det är olika diameter på bussningarna

Men det finns ett silencer-kit till gamla versioner av MC och MCE, bestående av två siliconbussnigar och två silicon remsor som pumpen står på - kostar mindre än 100spänn. bra investering :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr vet jag inte hur denna skummare fungerar eller ser ut så jag kan inte hjälpa dig där. Ofta sitter sakerna hårt p.g.a. saltet så man får ta i en del. Men du måste försäkra dig om att det inte ska vridas osv så du inte har sönder sakerna. Gör sedan detta regelbundet samma med ex returpump så slipper du en massa haverier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men faktiskt så va de 2 små fel bara och inget med pumpen! :) de va att slangen halvt va trasig så va tvungen och rätta till de! sen va de att jag inte stängde insugningen för luften. aldrig haft skummare innan så nybörjar fel helt enkelt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...