Gå till innehåll

Ska det vara så här??


byggarebob

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vet ej men kan säga så här att ni har ju mera liv på er sten än vad min sten har som skulle vara levande, har en stackars liten polyp på en sten som försvinner på natten och tittar fram på dagen. Andra gången man får en nitrit spik med en veckas mellan rum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okii, får testa bakterikur...vart igång typ 2 mån, provat me faxekalk som utfyllnad.

Men har nog lite dåligt tålamod ibland, tyckte de växte dåligt, så testar med bara ls nu.

Ska ha i mer liv som sjöborre, sjöstjärna tror jag.

Mer fisk ska klart i efter hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med cirkulationen i karet? tycker det vita ser ut som "sanddamm" som fastnat på alger, foraminiferer och annat som finns på stenen... Hur har den vita hinnan bildats? är den slemmig eller spröd, lossnar den som ett damm eller som flak. Det kan vara många olika saker ifrån sand-damm till bakteriehinna till kalkutfällningar.... Tycker stenen ser relativt normal ut om den är nån månad gammal.... Och om det är nåt problem så får vi klura ut vad det är för problem för att hitta den rätta lösningen till det... Tycker att om du kan ha en anemon och en clown som lever och mår bra och vattnet inte luktar "surt" så har du inga problem, cirkulation och rengöringsgäng är väl det jag tänker på i första hand hur det är med dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blåbert varför ska han ha i bakterier?=P

Hej

Det kanske var mitt inlägg blåbert menade? Fick handlat mera bakterier, kommer hem och en stor "blobb" flyter omkring i vattnet som inte var där tidigare. Konstigt nog så såg den ej ut som eremiten som jag saknar utan något annat oidentifierbart. Summa kardemumma en turbo och två eremiter R.I.P sedan två veckor tillbaka. Ber om ursäkt för kapningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla kloka här inne..hehe.

Ja jag får se vad som sker, de vita e mer mot pulver/damm, som ligger på stenen, pumparna i karet är på 2500L/H st.

returen är en newjet 3000, skummaren e god för 800L.

skummare å sump funkar fint, ska rengöras idag för där e rätt skitigt på botten, antagligen när man rotat så har de hamnat där nere.

Vattnet och clownwerna trivs fint, och sandvändarna e super, all alg rensat nu utom på stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...