roobi Postat 3 januari 2013 Postat 3 januari 2013 Tjenare,Efter några år är man tillbaka med saltvatten. Har haft mitt nya kar igång nu i snart 1 månad och har börjat få "Kisel-alger" tror jag..Algerna är Bruna och verkar samla på sig luftbubblor och efter vad jag läst ska detta vara Kiselalger.Fick en topp med nitrat som jag kurerar med = Tropic Marine NP Bacto BalanceDetta skulle tydligen lösa mitt nitrat problem och skulle även dra ner Fosfaten (Fått fosfat alger också).Men finns det något annat sätt att få bort algerna (Fisk/Sniglar?) Börjar ledsna på hur det ser ut och av alla mina saltkar som jag startat så har jag aldrig fått Kiselalger.. Btw så startade jag med 50% Vatten / 50% Botten / LS från ett kar som varit igång i flera år, Se min uppstart här = https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51863-Tillbaka-igen!-110L-Salt-karTack på förhand Citera
DaTrucka Postat 3 januari 2013 Postat 3 januari 2013 I med en städpatrull, snäckor gärna lite olika sorter, eremiter är trevliga gynnare med.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
roobi Postat 3 januari 2013 Författare Postat 3 januari 2013 I med en städpatrull, snäckor gärna lite olika sorter, eremiter är trevliga gynnare med.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).Okej, vad rekommenderar du mer? Eller räcker det med Turbo-sniglar/Eremiter? Måste ta mig till grannstaden för att få tag i Turbosar Citera
Olle Postat 3 januari 2013 Postat 3 januari 2013 Okej, vad rekommenderar du mer? Eller räcker det med Turbo-sniglar/Eremiter? Måste ta mig till grannstaden för att få tag i Turbosar Det finns olika Turbosar har jag märkt. Köpte 5 St.Av dom vanligaste och dom gör inte mycke för å ta bort alger. Dom sitter på levande stenarna hela tiden dom tar säkert bort alger på dom förstås. Men så hittade jag den här sorten som jag inte kommer i håg vad dom hette men dom e duktiga dom. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.