john.w Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Hittade 2 små saker ser ut som sniglar. Någon som vet vad det kan vara, ska man ha det eller skall det ut Citera
Dykaren Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Inte lätt att identifiera utifrån de bilderna men jag misstänker att det ärStomatella-snigel. Algätande ofarlig snigel.http://www.meerwasser-lexikon.de/./bilder/tiere/741.jpgOch en liten ofarlig sjöstjärna?http://www.meerwasser-lexikon.de/./bilder/tiere/718.jpgKan även vara två Stomatella? Citera
john.w Postat 7 juni 2005 Författare Postat 7 juni 2005 tror du träffade rätt på sjösjärnan men min har bara 3 armar den andra kan också vara en sjösjärna för dom har samma konsistens Citera
Manks Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Har en likadan i mitt kar med 5 och en med 4. Det händer ju att de tappar armar Citera
Dykaren Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 De där stjärnorna ser ofta lite konstiga ut... antalet armar kan variera utan att det verkar skada själva stjärnan. Citera
john.w Postat 7 juni 2005 Författare Postat 7 juni 2005 bra att veta så det inte smyger runt grjor som kan föröka sig och ta död på hela karet. såg en snäcka som hade en liten snabel skall fånga den nästa gång jag ser den eftersom jag fått reda på att dom kan vara giftiga Citera
stigigemla Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Kolla noga. Det finns flera algätande småsnäckor som bara är bra att ha.Är det porslinssnäckor du menar så täcker de skalet med manteln för det mesta och är därför blanka i ytan. Porslinsnäckorna äter inte gärna alger utom en art som inte är giftig. ( Cyprea moneta) Citera
john.w Postat 7 juni 2005 Författare Postat 7 juni 2005 det är nog ingen porslinsnäcka för min är skrovlig i skalet sandfärjad och ca 1cm lång trodde dom flesta med snabel inte var bra att ha Citera
Lulle79 Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Vi har oxå en ljus sjöstjärna i vårt kar, den såg ut som den du hade på bilden när vi först upptäckte den och inte visste vad det var. Men den har utvecklat fler armar nu, 5 st tror jag, så din växer kanske till sig oxå... Citera
jimmy Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 har samma sjöstjärnor i mitt kan variera väldigt mycket på hur många armar dom har en del har 5 å en del har bara två lite konstigt men dom har aldrig gjort någon skada i mitt kar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.