Gå till innehåll

Tjutande Stream!!!


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hej alla, min 12000L Stream började tjuta hysteriskt igår kväll, eller rättare sagt den blåa styrlådan drog igång nån inbyggd summer. Det hjälper inte att göra en "norsk reset" på den. Pumpen är stendöd o lådan för oväsen. Vet någon vad det kan bero på?

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta hände mig också när den inte hade varit igång på ett tag och sakerna hade torkat fast i varandra. Ättika är nog som sagt svaret. Men var noga med att plocka ner den innersta delen av rotorn då det troligast är den som kärvat. Och är det den så går den tokhett om den kärvar... Då räcker inte bara ättika utan lite gamalt hederligt piller kanske också behövs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så är det en varnings signal att rotorn går trögt. Vet ej hur det funkar men nått kanske känner att den drar mer å då sätter igång larmet. Testade en gång med min 12000L/h stream med att köra den ovanför vattnet å mycket riktigt den tjöt med en gång.

Så plocka isär den å gör rent. Du kanske kan skicka ett mail till Tunze å fråga varför den gör så här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu lagt den i blöt med vinäger, men är det nån av Er som sitter på en länk till hur man obducerar en stream utan att ha sönder den alltför mycket? Jag har nog kastat min bruxis till den och är lite osäker på hur man får isär den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu lagt den i blöt med vinäger, men är det nån av Er som sitter på en länk till hur man obducerar en stream utan att ha sönder den alltför mycket? Jag har nog kastat min bruxis till den och är lite osäker på hur man får isär den.

Har ingen scanner men denna bild kanske kan hjälpa dig på traven??

x6100_8888_48.gif

Tror att det var så "lätt" att man lossar den ring 3a så kommer hela kittet upp men rotor å allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

x6100_8888_48.gif

Automatic Shout Down

In case of turbelle stream 6000,6100,6200:

Blocking and run-dry protecting with alert sound: When the pump is blocket, an alert sound is released by the driver, at the same time the pump is switched off. After the blockage has been removed, the pump is started again automatic after a delay of 20seconds

In case of turbelle stream 6000,6100,6200:

Termostat shut down:

If the motor of the turbelle is overloaded, either by a foreign body blocking the pump oterwise, the termal circuit breaker interrupts the power supply (at approx 100 g Celsius motor temperature) for a short period of time. After the motor has coold down, it is switched on again.

Cleaning the pump

Thorougly clean the pump is regular intervals, at least one a year.

Turn the suction housing (5) clockwise up to holding nose(1), then remove from the motor block to the bottom.

Pull the drive unit out by turning the hydro proppeller clockwise

Place the pump or the impeller housing in a dilted vinegar or citric acid solution for about 48 hours

Use a screwdriver to price out the bearing bush (3a) in case of repair.

In order to prevent jamming, the bearing bush should be lifted at both openings alternately

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första pump gick sönder efter 3 veckor och rotorn stod still och larmet gick kl 0500 på morgonen. Man fick ju en smärre chock. Pumpen hade antagligen bränt för den var ren och fin men startade inte så jag fick en ny på garantin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...