yjoda Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Då va man äntligen igång med första saltkaret. Valet blev ett feraplast cayman 110 som ligger på 230 liter.Tekniken i karet är en bluskimmer 250, bluwave 07 pump med filtermatta biobollar, biopellets och doppvärmare. Sen har vi belysningen som består av 2st t5 rör.I dagsläget får tekniken räcka. Men jag har teknik liggandes såsom deltec apf 600 skummare. tunze 2x 6055 och 7095 sen uv och fosfat filter.Planen är att lägga till en sump i skåpet och ha all teknik i sumpen så att man får bort allt från huvudkaret men funderar fortfarnde på hur jag ska lösa ytavrinningen. Att sätta på en skimbox känns lite riskabelt eftersom dom kan tappa suget och då svämma över. så min tanke är att borra hål i baksidan högt upp och limma dit en ytavrinningslåda där.Till att börja med tänker jag köra lite fiskar och mjukisar då det bara sitter 2 t5 rör i locket. funderingar på att byta dem mot led ramp finns. Har bara inte kommit på någon bra lösning på det än.Som det ser ut nu i karet har jag mellan 40-50kg levande sten som jag har placerat ut som jag vill ha den. levande sand ska i om några dagar så fort jag fått hem den.mina värden just nu ärNO3 50 mg/lNO2 omätbartPO4 0,1PH 8,0 Citera
Henrik Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 Lite stone henge över ditt stenbygge. Står dom så av sig själva eller har du "limmat" dom på nåt sätt? Citera
yjoda Postat 13 januari 2013 Författare Postat 13 januari 2013 haha ville fösöka få det så luftigt som möjligt. de tog ett tag att pussla ihop men det står helt naturligt sådär. endast på botten:)Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
Henrik Postat 14 januari 2013 Postat 14 januari 2013 Jag funderar på hur jag ska arrangera mina stenar, jag får mitt akvarium i helgen. Man vill ju att alla invånare, även dom blyga, ska trivas, men inte konstant gömma sig... Citera
addo Postat 14 januari 2013 Postat 14 januari 2013 Generellt brukar man säga att ju mer gömställen en fisk har desto tryggare känner den sig, och desto tryggare den känner sig desto mer är den framme. Citera
yjoda Postat 14 januari 2013 Författare Postat 14 januari 2013 även fast det är rätt luftig mellan stenarna så finns det mkt grottor och gömställen för fiskSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
yjoda Postat 4 februari 2013 Författare Postat 4 februari 2013 då är jag inne på 5e veckan nu med mitt kar. har fått algtillväxt men det är inte mkt den har pågått i drygt 2 veckor nu. alla värden är bra förutom nitraten som inte vill lägga sig.stoppa i 5 turbosar för 6 dar sen dom kryper runt o käkar men man kanske skulle ha ett gäng till. men hur ska jag få nitraten att lägga sig???? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.