Gå till innehåll

yjodas cayman


yjoda

Rekommenderade inlägg

Då va man äntligen igång med första saltkaret. Valet blev ett feraplast cayman 110 som ligger på 230 liter.

Tekniken i karet är en bluskimmer 250, bluwave 07 pump med filtermatta biobollar, biopellets och doppvärmare. Sen har vi belysningen som består av 2st t5 rör.

I dagsläget får tekniken räcka. Men jag har teknik liggandes såsom deltec apf 600 skummare. tunze 2x 6055 och 7095 sen uv och fosfat filter.

Planen är att lägga till en sump i skåpet och ha all teknik i sumpen så att man får bort allt från huvudkaret men funderar fortfarnde på hur jag ska lösa ytavrinningen. Att sätta på en skimbox känns lite riskabelt eftersom dom kan tappa suget och då svämma över. så min tanke är att borra hål i baksidan högt upp och limma dit en ytavrinningslåda där.

Till att börja med tänker jag köra lite fiskar och mjukisar då det bara sitter 2 t5 rör i locket. funderingar på att byta dem mot led ramp finns. Har bara inte kommit på någon bra lösning på det än.

Som det ser ut nu i karet har jag mellan 40-50kg levande sten som jag har placerat ut som jag vill ha den. levande sand ska i om några dagar så fort jag fått hem den.

mina värden just nu är

NO3 50 mg/l

NO2 omätbart

PO4 0,1

PH 8,0

post-7197-14468927886614_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

då är jag inne på 5e veckan nu med mitt kar. har fått algtillväxt men det är inte mkt den har pågått i drygt 2 veckor nu. alla värden är bra förutom nitraten som inte vill lägga sig.

stoppa i 5 turbosar för 6 dar sen dom kryper runt o käkar men man kanske skulle ha ett gäng till. men hur ska jag få nitraten att lägga sig????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...