Gå till innehåll

Nu är det igång! 20 l nano (aquael) :-D


Torreador

Rekommenderade inlägg

Hej.

Råkade kolla in här. Kul, välkommen, roligt att någon med nick PeterG redan skrivit här också..

Den sjöstjärnan som du visar hade jag plockat bort, ser precis ut som en av två skit-stjärnor som käkar kalkalger... Jag har hellre ett akvarium där stenen lyser lila, än att jag låter de stackarna frodas och käka rent..

Den stjärna jag pratar om, oftast är den 3-5mm sällan att de blev över 10mm i mitt kar innan jag plockade bort dem... grå med några svarta prickar på ryggen.. jag vet inte om det är den du också har.. men om det är det... så hade jag plockat den.

Ditt akvarium dör inte på något sätt av att ha den kvar... men du får små vita fläckar på din lila sten där sjöstjärnan dratt fram...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hermanbrute: Den blå tänds kl 12 och släcks kl 23, Den vita tänds kl 13 och släcks kl 22.

PeterGG: Tack :-) Ok, den försvann i går natt och jag har inte sett den sedan dess. Får se om den kommer fram eller om den har kolat vippen. Inga smådjur alls har rört sig i karet sedan i förrgår. Det är något skumt som händer. Den enda som verkar ok är räkan, men det är svårt att säga eftersom han bara sitter i sin håla på dagarna, men han var ute och spatserade i natt. Inga andra djur dock, helt tomt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt länge med belysningen..

Jag har bara full belysning igång i 7 timmar på mitt kar, och det har bränt en del av mina koraller. Hade nog föreslagit att du drog ned på den vita lampan i minst tre timmar, om inte mer, sedan hade jag även minskat den blå, ett tag iallafall..

Jag hade Hermanbrutes kar innan, med bara en 11W vit lampa, då hade jag bara lyset igång i 8-9h om jag inte missminns mig.

Hoppas att det hjälper.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lågväxande gör så hos mej också. ibland drar den ihop sej så den blir som en liten vit boll. det konstiga är att jag har ju flera stycken och petar jag på en så den drar ihop sej så gör dom andra det också efter ett par minuter fast dom inte har kontakt med varandra. precis som dom signalerar med nåt i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt länge med belysningen..

Jag har bara full belysning igång i 7 timmar på mitt kar, och det har bränt en del av mina koraller. Hade nog föreslagit att du drog ned på den vita lampan i minst tre timmar, om inte mer, sedan hade jag även minskat den blå, ett tag iallafall..

Jag hade Hermanbrutes kar innan, med bara en 11W vit lampa, då hade jag bara lyset igång i 8-9h om jag inte missminns mig.

Hoppas att det hjälper.

-Oskar

Jag ska dra ner rejält på belysningen och se om det blir bättre. Den kan ju tändas senare på dagen, det är ju på kvällen jag vill ha det som finast :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lågväxande gör så hos mej också. ibland drar den ihop sej så den blir som en liten vit boll. det konstiga är att jag har ju flera stycken och petar jag på en så den drar ihop sej så gör dom andra det också efter ett par minuter fast dom inte har kontakt med varandra. precis som dom signalerar med nåt i vattnet.

Vad lustigt!!! Kanske de kan signalera fara till varandra genom att utsöndra något?

Nu ser den aningens piggare ut, även om den är ihopkrullad än. Jag avvaktar nu så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mjukisar och skivor och så verkar gå igenom cykler tidvis när de inte blåser upp sig fullt, men om man har lite tålamod så reder det sig...

Jag har mycket att lära märker jag och det lär nog inte vara sista gången jag blir förtvivlad för att något är "fel" :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu mår korallerna bättre tack och lov, de är inte helt fit for fight än men ordentligt mycket bättre :-) Jag har tagit bort Kenyaträdet då jag tror att det var det som ställde till det. Det får repa sig i en annan burk så länge så får vi se om det tar sig.

Men nu har jag varit hos Stig och köpt mig en osmos och ett silicatfilter så blir det lite lättare med vattenbytena här hemma :-) Jag ska även använda osmosvattnet till mina sötvattensräkor.

Lite nya invånare i karet blev det också.

1 eremitkräfta

1 helskön Ecsenius bimaculatus (finns det något svenskt namn på den?)

2 st underbart söta Gobiodon histrio

Lite bilder kommer här:

post-5639-14468928015174_thumb.jpg

Bilderna är tagna med mobilkameran och med min lilla kompaktkamera.

Något som var lite kul var att jag har en turbosnäcka i karet som haft fullt med alger på sig så det har sett ut som om han haft en stor grön mössa på sig.

Jag frågade gubben min om han tyckte att jag skulle ta ut och borsta av honom lite men han tyckte inte det, för det såg så fräckt ut.

Morgonen efter hittade jag eremitkräftan sittande på turbosnäckan, han hade städat bort alltihop.... haha

post-5639-14468928015318_thumb.jpg

Jag tog en film idag också, den är lite suddig till och från när kameran inte hittar fokus riktigt, sedan ser det dimmigt ut, men det kanske blir så när man filmar med en halvbra kamera?

Fy fasen vad jag är glad i mitt kar!!!! Det är sådan skillnad mot sötvattenkaren, där vet man hela tiden vad som finns, men här hittar man nya saker hela tiden!!! :-D

Nu vill jag bygga om mitt 250 liters till saltvatten också!

post-5639-14468928013984_thumb.jpg

post-5639-14468928014133_thumb.jpg

post-5639-14468928014311_thumb.jpg

post-5639-14468928014566_thumb.jpg

post-5639-14468928014776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörrni, jag har en fråga. Jag har ju dragit ner tiden på belysningen rätt rejält så nu lyser den blå lampan mellan 13.30 -23 och den vita lampan mellan 14.30 - 22.

Men kan man ha den blå tänd längre? Det är så tråkigt när det är helt svart i karet ända fram tills halv två på dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att det börjar ordna upp sig. Konstigt med kenyaträdet, dom brukar ju klara det mesta. Jag kör samma tider som du på mitt men jag jobbar ju natt och stiger inte upp förrän halv två så det är ju bara på helgerna det är lite mörkt på fm. Har du slängt ut protopalythoan förrästen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, den åkte ut, jag åkte ner med den till Stig :-) Om jag skaffar ett stort kar någon gång (eller inte OM utan NÄR.... haha) så vill jag ha fina knappar men det är inte läge nu i mitt pyttelilla där man inte kan stoppa ner näven utan att komma åt allting och dessutom är allt så nytt för mig så det får bli en annan gång :-) (att man är ett klantarlse gör ju inte saken bättre...)

Men nu är det väl så gott som fullt med invånare så det får bli koraller nästa gång. Jag vill ha en euphyllia men sedan vet jag inte vad det blir, får läsa på mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du den grå? Vet inte vad blenny är :smiley9:

Jag vet inte om den är ovanlig. Jag köpte den hos Stig, han trodde att det skulle vara en lämplig firre till mitt kar och jag tyckte att han var fin så den blev det.

Jag läste om den på reeflex http://www.reeflex.net/tiere/986_Ecsenius_bimaculatus.htm men det stod inte mycket om den.

Cool är han i alla fall :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu behöver jag råd!! Mina två Gobiodon Histrio dog i går :-( Varför vet jag inte, jag har inte märkt något konstigt på dem, de ligger ju mest och gömmer sig men det verkar ju vara "deras grej".

De har ätit (har fodrat med mysis). Igår kväll märkte jag första fisken, då satt räkan och mumsade på den:

post-5639-14468928121045_thumb.jpg

I morse när jag vaknade hittade jag även den andra fisken död, den satt fast i insuget men det ser ut som om räkan mumsat lite på magen på den.

Även min turbosnäcka dog förra veckan men jag misstänker att min eremitkräfta att dödat den, är det möjligt? Han har varit på snäckan flera gånger så det är därför jag misstänker det.

Mina värden idag:

Temp: 28

Salt: 1.026

PH: 8

KH: 7,7

Fosfat: 0,03

Nitrat: 10

En misstanke jag har men jag vet inte om det kan ligga något i det, det är att de blivit stressade av min ena katt som sitter vid akvariet titt som tätt och "leker" med allt som rör sig. Är det möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att det var ca 10 dagar sedan jag satte i fiskarna.

Nu är den lilla Blennyn (eller heter den så) borta också :-( Jag hittar den inte någonstans och det är ju otroligt i ett så litet kar tycker jag. Det är om han har dött inne i någon håla i stenen i så fall och ligger kvar där men han syns ju alltid till annars :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på en sak nu. Min snäcka dog ju (eller blev dödad av eremitkräftan, jag vet inte) så jag tog upp den, drog ut det lilla som var kvar och sköljde rent den, sedan lade jag i den i karet igen ifall kräftan helt enkelt ville ha skalet. Efter en stund luktade det bajs i hela vardagsrummet så jag luktade i karet och det var där det luktade. Jag tog upp skalet igen och det var det som luktade så jag tog bort det. Detta var 3-4 dagar sedan.

Lukten försvann redan senare på kvällen så jag tänkte inte mer på det.

Skalet var så fint så jag ville inte slänga det, jag lade det i klorin och vatten en stund, sedan sköljde jag det om och om igen tills det var rent. Lade det sedan på ett element och där fick det ligga i två-tre dagar. I går släppte jag ner det i karet igen. Jag har svårt att tänka mig att det kan vara det som ställt till det för då borde ju även räkan och kräftan vara dåliga.

Ang klorin så har jag i alla år tvättat mina kalkstenar och hålstenar i klorin med jämna mellanrum för att få dem vita igen. Sedan lägger jag dem på tork en dag eller två och släpper ner dem i akvariet igen, det har aldrig varit några problem då klorinet dunstar bort.

Men det är det enda "nya" som hänt i karet om man säger så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusan också!! Jag misstänkte att den var död men tänkte att jag skulle avvakta någon dag och se, det hade varit bättre att jag tog upp den och kollade helt enkelt!

Men är räkor och eremitkräftor mindre känsliga mot sådant? Eftersom de verkar må finemang.

Jag bytte 3 liter vatten tidigare idag, hade inte mer saltvatten blandat men får väl kanske göra ett nytt vattenbyte i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga igen:

Jag har ju en Stenopus Scutellatus (eller boxarräka kallas den eller?). Jag har också en eremitkräfta och ett par små sniglar med snabel. Kan jag ha några sexy shrimp i karet eller kommer boxarräkan att bråka med dem? Någon som har och som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...