Gå till innehåll

rengörning av kar


JoWa

Rekommenderade inlägg

Finns väl ingen anledning att fylla upp hela karet för den sakens skull. Ta en blomspruta att blanda citronsyran i, spruta på, låt verka en stund, borsta av med diskborste. Skaffa gärna en rakbladskrapa av bredare modell (bör finnas i välsorterad akvariebutik) för att ta det som sitter hårdare, akta silikofogarna bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dom andra, rakblad fungerar bra.

Sen är jag lite tveksam till citronsyra då det är den aktiva ingrediensen i dom produkter (som med tveksamt resultat) som man tar bort silikonfogar med i tex badrum!

Jag brukar använda ättika, luktar f-n men löser också upp kalkalger.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har gått till att göra rent med ättika i karet, hållt på i 2h nu med att skrapa kalk från baksidan av karet, saken är ju att det är som någon skrovlig plast så kalket sitter som berget. Har gett upp för tillfället, imorgon blir det att köpa mer ättika.

Man kanske ska ta och skita i att ta bort det? luktar verkligen ruttet i karet. Innan jag gick ifrån karet så sprutade jag ättika på kalket och la en bit plast över karet för att dämpa lukten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrar går som vältar dem bara kör äter det som dem kör över oavsett va det är typ. Dock är dem snälla mot koraller. Sanden är ingen favorit för alla borrar vissa gillar och vara i sanden vissa inte. Kablar har jag inte märkt av enu peppar peppar. Jag skulle inte jobba allt för hårt med alger på baksidan då dem kommer att etablera sig iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...