Gå till innehåll

Färgtemperatur, hur ska man tänka?


peakXp

Rekommenderade inlägg

Försökte söka lite i forumet, men får ingen riktig kläm på det här med färgtemperatur. Finns det några generella råd och tips för hur man ska tänka?

Fick hem en MH-armatur och ballast igår, med tre olika lampor, en 10.000K, en 14.000K och en 15.000K Purple Blue. När karet är redo kommer jag börja lite lätt med mjukkoraller, en mussla och sen kanske lite LPSer på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog lite personligt hur mycket blått ljus man vill ha i sitt akvarium, själv kör jag med 2 st 150w 15000k plus två vita och två blåa 54w t5 rör. Jag tycker att den kombinationen tar fram fina färger hos fisk och koraller. Jag har ett violett rör ligger hemma som jag hade tänkt att prova men det har aldrig blivit av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om belysningen som du har fått hem är begagnad men tänk på att åldern gör mycket med din belysning.

Försökte söka lite i forumet, men får ingen riktig kläm på det här med färgtemperatur. Finns det några generella råd och tips för hur man ska tänka?

Fick hem en MH-armatur och ballast igår, med tre olika lampor, en 10.000K, en 14.000K och en 15.000K Purple Blue. När karet är redo kommer jag börja lite lätt med mjukkoraller, en mussla och sen kanske lite LPSer på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...