Gå till innehåll

375L Salt. Tips!


RolfssonK

Rekommenderade inlägg

Har nu haft igång mitt saltvattensakvarium i fyra veckor. Köpa i fredags 4 st chromis viridis för att dra igång cyklingen lite bättre. Nitrat och nitrit är fortfarande på 0, så det ska nog bli bra så småningom.

Dock har det börjat växa lite gröna och bruna alger på min levande sten och i sanden. Vad gör jag bäst för att få bort detta?

Sniglar? Eremiter? Både och?

Tips mottages gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst i med en städpatrull med turbosar och eremiter, att man får alger i uppstarten är bara en del av mognadsfasen så ingen anledning till panik.

Har du bottensubstrat som börjar bli brun kan du köra med sandvändande sjöstjärnor som bökar runt bra i sanden och håller den vit och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paguristes cadenati kan vara lite jobbig mot koraller men min är det inte, Clibanarius tricolor väldigt trevlig, Aniculus retipes är sällan i sanden men snäll. sedan finns många flera en som är ducktit bra i sanden tex denna Calcinus leavimanus blir lite större men det är mycket sällan denna är i rev

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack! Vilka eremiter rekommenderas? Får bli en liten patrull till helgen då!

Själv har jag haft en mängd olika eremiter och inte haft problem med någon. De flesta jag har är olika arter av Clibanarius sp (equal-handed hermit crab) i olika färger (tricolor, röda, gröna, svarta, vita). Har konstaterat att de rödbenade håller sig helst på den LS och de gröna, svarta i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...