Gå till innehåll

Projekt första Saltakvarium


wallejr

Rekommenderade inlägg

Jag frågade tidigare om möjlighet att använda nuvarande sötvattenskar efter medicinering och preparat, nu

när det gick bra kollar jag runt efter en diskret belysningslösning.

Jag vill inte hänga upp någon MH och gärna använda mig av nuvarande "lock" som sitter på mitt Rekord 800.

Hittade en lysramp från Marineland som verkar smidig att på något sätt bygga in.

Men då jag inte har helt koll än på vad saltdjur kräver i ljus, sitter bara 2x18w T8 i nu och antar att det

är för lite. Undrar jag om ett sådant kan fungera i ett 110l akvarium:

http://www.marineland.com/products/aquarium-lighting/led-aquarium-lighting/reef-led-aquarium-lighting-system.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plockat från:

http://www.marineandreef.com/Marineland_Reef_Capable_LED_Lighting_System_Timer_s/734.htm

Avseed:

[TABLE=class: v65-productDisplay, width: 100%]

[TR]

[TD=width: 100%]Marineland Reef Capable LED Lighting System 24-36"[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 100%][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=width: 64%]In Stock

Our Price: $239.99

Sale Price (price includes free shipping!) $169.99

You save $70.00!

Icon_FreeShipping_Small.gifIn Stock btn_addtocart_small.gif[/TD]

[TD=width: 36%, align: right][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 100%]clear1x1.gif

The Marineland Reef Capable LED Lighting System 24-36" has the equivalent output of a 24" 2 lamp T5 HO and is appropriate for 24" tanks with soft corals and live rock. This LED lighting system will save money in the long run because you will not have to replace bulbs every year. It also will save in electricity costs.

Features:

  • Light is 24". The mounting legs extend to 36".
  • Appropriate for 24" reef aquariums with soft corals and live rock. Could also be used as a light for fish only tanks from 24" to 36".
  • Comes with (23) 10,000K White & (4) 460 nm Blue 1W LEDs—totaling 1670 Lumens
  • Slim, stylized lighting profile (only 3/4" tall without legs).
  • Switch for either Blue and White LEDs together or just the Blue LEDs
  • Mimics underwater “shimmer” effect of natural sunlight.
  • Doesn’t require any bulb replacement. LEDs should last 50,000 hours (11 years at 12 hours per day).
  • Can easily be retrofitted into an existing canopy. Legs can be reversed and easily be used for retrofitted to an existing canopy with commonly available hardware.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Alt den större:

[TABLE=class: v65-productDisplay, width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 4]clear1x1.gif[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 100%]Marineland Reef Capable LED Lighting System w/ TIMER 36-48"[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 100%][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=width: 64%]In Stock

Our Price: $371.19

Sale Price (price includes free shipping!) $318.39

You save $52.80!

Icon_FreeShipping_Small.gifIn Stock btn_addtocart_small.gif[/TD]

[TD=width: 36%, align: right][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 100%]clear1x1.gif

This Marineland Reef Capable LED Lighting System version features a built-in timer that provides independent control over the 460 nm Blue and 10,000K White LEDs. The Blue and White LEDs can independently be programmed to turn on for a daily period of your choosing.

The Marineland Reef Capable LED Lighting System 36-48" has the equivalent output of a 36" 2 lamp T5 HO and is appropriate for 36" tanks with soft corals and live rock. This LED lighting system will save money in the long run because you will not have to replace bulbs every year. It also will save in electricity costs.

Features:

  • Built in timer with independent control over Blue and White LEDs
  • Light is 36". The mounting legs extend to 48".
  • Appropriate for 36" reef aquariums with soft corals and live rock. Could also be used as a light for fish only tanks from 36" to 48".
  • Comes with (36) 10,000K White & (6) 460 nm Blue 1W LEDs—totaling 2610 Lumens
  • Slim, stylized lighting profile (only 3/4" tall without legs).
  • Mimics underwater “shimmer” effect of natural sunlight.
  • Doesn’t require any bulb replacement. LEDs should last 50,000 hours (11 years at 12 hours per day).
  • Can easily be retrofitted into an existing canopy. Legs can be reversed and easily be used for retrofitted to an existing canopy with commonly available hardware.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det något man inte skall köpa på rea så är det lysdioder. Dessa dioder har (om tillverkaren specar rätt) 73 lumen per watt i verkningsgrad.

Moderna lysdioder har mellan 110 och 140 i verkningsgrad.

Det står inte om den går att köra på 230 volt.

Och det är alldeles för lite blåljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är på gång att skaffa ljust till mitt akvarium och efter massa gogglande, kloka ord och eget tänkande har jag kommit fram till det stig säger. stig vet vad han pratar om och jag gissar glatt ;)

Det verkar som Cree är de förhärskande högkvalitativa dyra dioderna, efter dem verkar det vara bridgelux led son är okej, men inte lika bra, och efter det som kommer en hel drös noname-ljus som det verkar finnas olika åsikter om.

Och angående ljuset, djuren kräver inte så mycket ljus, det är korallerna som är mer ljuskrävande. (och djur med fotosyntes...) :)

Många beställer DIY-kit från olika amerikanska siter för att löda ihop sina egna led-kits, vilket inte verkar helt omöjlighet, även utan ingenjörutbildning.

Annars finns ju såna här också för att få lite mer ljus i byttan... (http://www.warehouse-aquatics.co.uk/aquatics/aquarium-lighting/juwel-replacement-light-units/juwel-high-lite-2-x-28w-t5-light-unit-80cm) Det är dock inte enorma mängder ljus för ditt akvarium, beror ju lite på vad du vill ha i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren. Ja, de blir nog aningen lite ljus. Efter att ha googlat lite mer har jag också förstått att de skiljer sig en del pp Led o led även hittat led från Ecoxotic Marine led som ser intressant samt börjat kolla DIY-kit från rapidled.

Vill samtidigt inte köpa de bästa nu till första akvariumet utan vill komma igång och få det att funka o djuren att trivas.

Lyckas det bra och en fått mer erfarenhet o kunskap i området så kan jag utveckla det sen.

Får se vad det blir, men har nu fått värdefull info kring valet av belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...