Gå till innehåll

Vattennivå vid pumpar på RSM 130D


klon

Rekommenderade inlägg

Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet.

Hjälp, hjälp, snälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar :) .Toppen att detta forum finns för frågor.

En del pumpar verkar ju som de kan sticka upp lite, å andra måste vara helt dränkta. Har ju som nybörjare med detta (både saltvatten och detta kar) inte en aning. Jag är ju lite rädd för att pumparna inte ska må bra när de sticker upp lite (ca 1 cm). Synd att bränna de redan på en gång, tänkte jag.

Då kör jag på bara, å hoppas på att allt ska bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte klämma mig in vid väggen, å då är vattennivån mellan "översta nivån" och det översta strecket. Jo, från början, när jag fyllde på med vatten, så hade jag råkat få avrinningslådan helt under vattenytan, å då hade jag nog samma nivå baktill som framtill. När jag sen drog upp avrinningslådan, men bara så att den sticker upp pyttelite ovanför vattenytan, så blev nivån lägre i bakkant. Vad jag har förstått så borde den ju inte släppa igenom för mycket vatten, utan bara lite utav ytvattnet.

Men Olle, då borde dina pumpar också sticka upp lite då alltså ovanför vattnet, eller hur?

Tacksam för alla tips och erfarenheter :kram: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...