Gå till innehåll

Skummare 3'0 Juwel


Melika

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag kör med en180l Juwel så tänkte köpa en skummare som passar till karet. Då köpte Juwel 3'0 men den låter för mycket. Hörd blir tystare efter ett tag men efter 2 veckor låter mycke fortfarande. Frågan är: finns nåt lösning eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi försöka hitta en lösning måste vi isolera problemet eller problemen med skummaren först, vad är det som orskara oljudet. Har du forskat något i detta? Luftintaget, pumpen, pumpfästet, skummarkoppens koppling till skummarkroppen och skummarkroppens rigiditet är väl några ställen att utgå från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat lite på den här skummaren nu. Den verkar lite underligt konstruerad, den borde inte göra särskillt fina bubblor ser det ut som. Klumpig konstruktion öht. De har en venturi som sitter monterad på pumpens utblås, ej intag. Normalt designar man ju så att luften åker in i pumpen och slås sönder till små bubblor av impellern, helst en specialbyggd impeller för ändamålet. Juwel har satt venturin så att bubblorna introduceras efter istället och därmed bör det bli ganska stora och taskiga bubblor. Användare av denna apparat brukar få väldigt blöt skumning vilket bekräftar detta. Bubblorna färdas ganska kort tid i vattnet med på vägen till koppen.

Jag är inte så imponerad. Undrar om det går förbättra designen på något enkelt vist...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi försöka hitta en lösning måste vi isolera problemet eller problemen med skummaren först, vad är det som orskara oljudet. Har du forskat något i detta? Luftintaget, pumpen, pumpfästet, skummarkoppens koppling till skummarkroppen och skummarkroppens rigiditet är väl några ställen att utgå från.

Hej

Tack för svaret.

Jag har gjort allt som man ska göra, inget fel nånstans men kanske vibration inuti kroppen som man ser inte. Man hör från 8 meter. det är oerhört störande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...