Gå till innehåll

Hur mycket skum på en vecka?


nike83

Rekommenderade inlägg

Dags för veckans vattenbyte.

Eftersom jag har lite hög nitrat (strax under 10) och lite hög fosfat (0.04) (eller rättare sagt, jag vill få ner mina värden lite :) ), så funderar jag på:

Hur mycket skum är "bra"?

Hur ska det se ut?

bifogar min bild från 1 vecka med min ATI skummare med min Red-dragon pump.

Kommentarer?

post-3725-14468928138037_thumb.jpg

post-3725-1446892813824_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för veckans vattenbyte.

Eftersom jag har lite hög nitrat (strax under 10) och lite hög fosfat (0.04) (eller rättare sagt, jag vill få ner mina värden lite :) ), så funderar jag på:

Hur mycket skum är "bra"?

Hur ska det se ut?

bifogar min bild från 1 vecka med min ATI skummare med min Red-dragon pump.

Kommentarer?

Du menar väl att de e från 1 dag och int en veckas skum??_

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket belastning har du som ger en halvliter av det där i veckan?

Jag har iofs relativt låga näringsvärden och ganska låg belastning (4 små chromis, 2 små clowner, en liiiten hepauts och en medium flavescens) på 230 l fritt vatten i systemet.

Jag får ca 0,5 dl i koppen på ett par dagar, väldigt ljust. Skummar några timmar efter att jag doserat VÄS, sen orkar dert inte riktigt.

Skulle gärna vilja att det skummar lite mer, men ser man på no3 (2) och po4 (0,02) och färgen så kan det knappast försvinna mer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skummar blött så får jag säkert ut 1/2 liter per vecka ut mitt lilla kar. Vid höga näringsnivåer så skummar jag blötare, om inte så håller jag det lite torrare.

okey, men nu skummar jag ju torrt.... ditt lilla kar = ditt stora kar? :) eller jämför du med mitt kar?

Jag skummar normalt sätt blötare än sådär, går mest på färgen på det som hamnar i koppen, siktar på "mörkt te" i normalfallet.. Sen varierar man ju på tillfälle, blötare när man t.ex. bökar runt i karet och vill plocka bort partiklarna...

okey, men frågan är vad som är mest effektivt?

Hur mycket belastning har du som ger en halvliter av det där i veckan?

Jag har iofs relativt låga näringsvärden och ganska låg belastning (4 små chromis, 2 små clowner, en liiiten hepauts och en medium flavescens) på 230 l fritt vatten i systemet.

Jag får ca 0,5 dl i koppen på ett par dagar, väldigt ljust. Skummar några timmar efter att jag doserat VÄS, sen orkar dert inte riktigt.

Skulle gärna vilja att det skummar lite mer, men ser man på no3 (2) och po4 (0,02) och färgen så kan det knappast försvinna mer....

jag har 10st anthias, 2 hepatus (ca 10 cm), en goby, en liten imperator, en wrasse (8 cm).

Ok. Jag får ungefär loka mycket på 1-2 dar,men jag har ju en Aqua-c ev 120 skummare. (ett riktigt monster)

det låter ju grymt bra! är det samma färg som mitt också? (kaffe-te)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, men nu skummar jag ju torrt.... ditt lilla kar = ditt stora kar? :) eller jämför du med mitt kar?...

He he, jag jämför med ditt. Mitt är ju inte ens hälften så stort som ditt.

Jag har över 100 cm fisk i mitt kar, så det är kanske inte så konstigt om jag har höga näringsnivåer och skummar blött och mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he, jag jämför med ditt. Mitt är ju inte ens hälften så stort som ditt.

Jag har över 100 cm fisk i mitt kar, så det är kanske inte så konstigt om jag har höga näringsnivåer och skummar blött och mycket.

okey, då har vi kanske nästan lika hög belastning, fast du har hälften så stort.... vad har du för vattenvärden?

skummade vist över hemma ;)

jag skummar torrt, får ut ca 1-2dl riktigt stinkande sörja på en vecka... men värst är gucket som växer på insidan av skummarens "hals"

hehehe ja, jag ligger lite i lä där....

hmm okey, hur mycket fisk har du och vilka vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är om det är bättre för mig att skumma blött och mycket, eller torrare och lite mindre? och varför? borde det inte vara mängden "gucka" som avgör hur mycket skit jag för bort via min skummare?

nästa fråga är om jag skummar för lite i förhållande till min belastning och vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, då har vi kanske nästan lika hög belastning, fast du har hälften så stort.... vad har du för vattenvärden?

...

Med hjälp av fosfatremover och VÄS + veckovisa vattenbyten så brukar fosfaten ligga på 0,01 och nitraten 2,5 - 5,0. Min senaste blanding VÄS innehöll inget socker och de senaste veckorna har både fosfaten och nitraten stuckit iväg upp mot 0,03 i fosfat och 10 för nitrat. Det är lite onödigt högt tycker jag. Så nu ökar jag dosen VÄS och kört hårt en vecka samtidigt som jag skummar så blött jag bara kan. Det lär betyda att jag kommer att tömma 2-3 dl ur koppen varje dag. Det kan vara läge för ett större vattenbyte i helgen om jag hinner med det, det var ett tag sedan. Jag använder Salifert testkit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehe ja, jag ligger lite i lä där....

hmm okey, hur mycket fisk har du och vilka vattenvärden?

7 chromis, gul kirurg, palettkirurg, clownpar, bangaiipar och en sixline...

nitrat (ja) inte mätt på länge men låg algtillväxt

fosfat <,05

ca 330

mg för högt pga feldosering...

kh ca9

ph ej mätt...

körde innan med biopellets, men min reaktor ville inte funka som jag tyckte den skulle så nu är det enbart algrefugium och skummare som renar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag för väl ut ca 2Dl på 1 vecka med blötare skummning en va du har i mitt har. Där husserar 3 percula, 2 gengaler, 1 hepatus ca 6cm, 1 mandarin, 1 sandvändare, 1 salarias och 1 Pictichromis paccagnellae. Skummar ofta bara i samband med dosering av kolkälla.sedan är det bara sporadiskt det skummar. Jag byter vatten ca 15%/vecka. Jag har låga näringsvärden om det beror på skummning vattenbyte eller den fina algmattan jag har på bakrutan vet jag ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, men nu skummar jag ju torrt.... ditt lilla kar = ditt stora kar? :) eller jämför du med mitt kar?

okey, men frågan är vad som är mest effektivt?

jag har 10st anthias, 2 hepatus (ca 10 cm), en goby, en liten imperator, en wrasse (8 cm).

det låter ju grymt bra! är det samma färg som mitt också? (kaffe-te)

Japp,kaffe färf (utan mjölk)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...