ppihlstrom Postat 27 januari 2013 Dela Postat 27 januari 2013 Ok, så sedan jag skaffade akvariet har min anemon, en stor och fyllig rosa/grön sak, i princip suttit på ett och samma ställe. Första dagen i karet så kröp den ner ca 5 cm på stenen den satt på, men sen blev den därPå en av mina pumpar har jag ett långsamt roterande munstycke, för att skapa lite turbulent strömning i vattnet. Den har funkat bra och gjort sitt jobb. Nåväl, under förmiddagen idag fastnade den, och utblåset pekade rakt ner mot anemonen. Detta har fått till följd att den har satt igång en förflyttning in i "skuggan" på stenen, vilket gjort att den parkerat rakt på en koloni Xenia, samt "ansikte mot anskite" med en annan mjukkorall......nu ser det ut som att den tänker kräla in i en grotta på baksidan av stenen. Ska man bli orolig och göra nåt åt förflyttningen, eller bara låta den vara och hoppas den kommer på bättre tankar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 27 januari 2013 Dela Postat 27 januari 2013 låt den bara vara så kommer den ut när den känner för det=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 27 januari 2013 Dela Postat 27 januari 2013 Finns inte mycket du kan göra. Kan du så flytta korallerna. Flyttar du anemonen riskerar du att stressa och skada den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 27 januari 2013 Författare Dela Postat 27 januari 2013 Ok, Xenian kan jag inte göra mycket åt, för anemonen sitter bokstavligen mitt på den. Ingen fara, jag har massor av Xenia, så det bekymrar mig inte så mycket. Den andra mjukisen flyttade jag på så att de inte sitter och krockar med varandra hela tiden. Hoppas det blev ok. Jag låter väl anemonen vara så länge, hoppas den tar sitt förnuft tillfånga och vandrar tillbaka, för jag tyckte om platsen den satt på innan... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 27 januari 2013 Dela Postat 27 januari 2013 säkra pumpinsug och annat så du inte får anemon-färs. (vilket du förhoppningsvis redan gjort) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Piraterna Postat 27 januari 2013 Dela Postat 27 januari 2013 Du kan faktiskt hjälpa den lite på traven. Visst vissa säger att det stressar onödigt mycket men inte alls som om anemonen inte hittar något bra ställe att sätta sig på. Om den är svullen i foten dvs "på promenadhumör" kan du utan vidare försiktigt lyfta upp den och sätta den i det hål du vill att den skall vara. Lite svårare och riskablare att flytta en anemon som satt sig fast men det går det med, akta naglarna bara. har tvångsförflyttat en extremt korkad BTA mer än en gång då den surnar ibland och sätter sig i skuggan i väntan på döden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 28 januari 2013 Författare Dela Postat 28 januari 2013 Alla pumpinsug är säkrade med plastnät redan, så det ska mycket till för att det ska bli färs. Jag har sovit illa inatt pga detta, kanske lite onödigt, men men... Jag undrar om den inte fått för sig att dela sig. Jag var uppe inatt ett par gånger och lös försiktigt med ficklampan, och vid tre tiden inatt såg det ut såhär:Ber om ursäkt för den kassa kvalitén, mobiltelefon och ficklampa blir inte bättre... Den ser sorgligt skrumpen, ihopsjunken och utsträckt ut... Hoppas att det i slutänden innebär något positivt, och inte början på slutet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 28 januari 2013 Författare Dela Postat 28 januari 2013 Några förslag på vad den gör? Just nu på em ser den ut som att den är vänd ut-och-in vid munnen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 28 januari 2013 Dela Postat 28 januari 2013 släg i aktivt kol om du har det, annars bara vänta, min går så ibland med men det försvinner efter ett tag=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 28 januari 2013 Författare Dela Postat 28 januari 2013 Har inget kol hemma, kan skaffa imorgon. Alla mina värden ser ok ut i vattnet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 28 januari 2013 Författare Dela Postat 28 januari 2013 Wigge, någon tanke om varför den gör så ibland? Den ser inte helt frisk ut... Inte utan att man blir nervös, eftersom min första massdöd i saltvatten ko som ett resultat av att min första anemon dog... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kvalle Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 är det ok om jag lånar din bild? för att fråga vad det är för art? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Låna på! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.