Gå till innehåll

Moonlight eller inget på natten?


Chum

Rekommenderade inlägg

1% låter ganska perfekt dock. Lite svagt ledljus (!) bara kan jag tänka mig. Annars kan man ju tycka/tro som Fredrik säger att havet lär vara tämligen svart nattetid. Är du nöjd med din Razor Petter? Funderar på en sådan, men vet inte om jag ska ha 10000K eller 16000K. Just nu kör jag 2x54 watt lysrör samt egenmonterade moonlight-LED på gissningsvis 0,5 watt per lampa (15 st). Det blir rätt "ljust" ändå, när rummet är mörkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att ett ganska svagt nattljus är bra. Jag använder själv ett månljus bestående av 3 blå led och en vit led till mit 275 liters akvarium (1 m långt). Detta gör att ljuset är ganska svagt. När det inte är helt mörkt i rummet där akvariet står syns det knappt att något lyser, men du ser in akvariet när det är helt mörkt ser du hyfsat vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde ett tag med svagt månljus som lyste mer eller mindre hela natten men jag upplevde att fiskarna var mer aktiva än när det är helt mörkt. Så någon timme eller så för "effekten" kommer jag nog köra sedan men helt mörkt skall jag ha ett par timmar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1% låter ganska perfekt dock. Lite svagt ledljus (!) bara kan jag tänka mig. Annars kan man ju tycka/tro som Fredrik säger att havet lär vara tämligen svart nattetid. Är du nöjd med din Razor Petter? Funderar på en sådan, men vet inte om jag ska ha 10000K eller 16000K. Just nu kör jag 2x54 watt lysrör samt egenmonterade moonlight-LED på gissningsvis 0,5 watt per lampa (15 st). Det blir rätt "ljust" ändå, när rummet är mörkt.

jodå, jag är väldigt nöjd... jag har 10K versionen, vill man ha extrablått kan man ställa in det manuellt... som sagt tycker jag det är lite för starkt med minsta läget, men å andra sidan är det oftast för att jag sitter i et totalmörkt rum med en dator i knät och sen går och spanar på akvariet... hittills verkar fiskarna gå och lägga sig ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör stegvis sol upp sol ner sedan svart seget är på ca 1,5h detta för att fiskarna ska vakna behagligare och på natten för den ej ska få fnatt + att mandarinen kökar i skymningen så jag matar i månljus så käkar mandarinen medans d andra fiskarna inte fattar något :) har testat släcka rakt av och det resulterade i 2 fiskar på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag stegar ner min belysning.. ca kl20 slocknar mh 2 st T5 kvar(blå) dom slocknar ca kl 22 sedan har jag blå dioder fram till 02 därefter har jag tunze monlight lysandes i karet fram till ca kl8 då diodertänds sedan vid ca 11 T5 ca12,30 mh

funkar bra för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...