Gå till innehåll

Hjälp ! Mina euphylior tappar huvudena


J_Green

Rekommenderade inlägg

I samband med detta släpp av hmm såg jag att den slemmade vit/grå slem.

De förgrymmade kornen från tripplebuffer var ju stört omöjliga att lösa i vattnet som tänkt...många av den hamnade på euphylian.

På det aktuella stället började slembildning och en stund senare släpp av dessa "ollon".

Den måste ha försvarat sig ungefär som en ödla som släpper svansen för att bli av med plågoanden?

Kan den vara under angrepp från någon annan korall?eller något medel? någon parasit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

QUOTE=osby0479;508621]

:ler:

Jovisst! Huvuden. På varje huvud sitter det ett antal polyper..topparna på dom har lett till engelskans hammercoral....små hammare tycks man se?

men jag kallar dom för ollon. Huvudena ser man bäst när euphylian är indragen under natten.

För att tala om hur en sådan här corall ligger till i ungefärlig storlek pratar man om x antal huvuden.

Både ja och nej.

Beror på vilken euphyllia man pratar om.

E. Ancora, E. Parancora, E. Divisa, E. Paradivisa, För att nämna några.

Är den förgrenad med "ollon" så har den para i namnet.

Ancora är hammarkorall.

Divisa kallas även frogspawn om jag minns rätt.

Lite OT.

För att återgå till ämnet så tror jag stenhårt på för mycket lyse i samband med lampbytet.

Dom började väl tappa huvuden i samband med det?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ja och nej.

Beror på vilken euphyllia man pratar om.

E. Ancora, E. Parancora, E. Divisa, E. Paradivisa, För att nämna några.

Är den förgrenad med "ollon" så har den para i namnet.

Ancora är hammarkorall.

Divisa kallas även frogspawn om jag minns rätt.

Lite OT.

För att återgå till ämnet så tror jag stenhårt på för mycket lyse i samband med lampbytet.

Dom började väl tappa huvuden i samband med det?

Ok, det var nog dumt att byta alla lampor på en gång utan minska lystid eller höja rampen. Att va bekväm i den här hobbyn tjänar man inte mycket på...

Det måste va anledningen då allt annat är oförändrat.

Och ja den största euphylian hade över 60 "huvud" när jag köpte den. Akvariet är lite större en vanligt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset tror jag med på men den kommer med all säkerhet att komma igång igen.Rengöring av pumpar = mer ös + nytt ljus. Där tror jag vi har detta problem? Om dem inte brunslemmar så kommer dem säkerligen repa sig är min uppfattning har. Kika till den så den ej släpper mer en den gjort. minska ljustiden lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset tror jag med på men den kommer med all säkerhet att komma igång igen.Rengöring av pumpar = mer ös + nytt ljus. Där tror jag vi har detta problem? Om dem inte brunslemmar så kommer dem säkerligen repa sig är min uppfattning har. Kika till den så den ej släpper mer en den gjort. minska ljustiden lite

Ok, tack allihopa för tipsen. Bara avvakta o hoppas på att dom inte blir sämre, dom har inte tappat fler huvud nu på två dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just att säga tappa huvuden eller ollon tycker jag är väldigt viktigt i huvudfrågan..sen om euphyllian kallas hammerhead eller något annat är att gå in på hårklyverier.

Jag är själv hyperintresserad av orskaken till det.Att tappa huvuden...alltså att tappa hela grundhuvuden förekommer!I alla fall enligt div amerikanska forum.

Att tappa toppar av polyper är en annan sak!Jag har erfarenhet av det..likaså TS..Om jag inte helt fattat fel.Någon sorts stress är anledningen...någon föreslår ljus...ok!

Min fråga är nu till er som har köpt en euphyllia eller har ändrat er belysning..har ni vart med om detta fenomen?

Korallen i sig kan dra ihop sig..eller hur?Är det det första den väljer att släppa kroppsdelar för att undfly om ljuset förändras till starkare??Låter ologiskt i mina öron!Jag hade ingen inkopplad timer i början på lyset så jag glömde stänga av det innan nattskift..morgonen efter hade den dragit ihop sig när jag kom hem..skyddsåtgärd?...jag är en lekman på ämnet men trots det har jag haft en erfarenhet!Jag tror det ska till starka papper för att detta släpp ska ske...hur doserar du dina tillsatser tex?

Sen har du 60 grundhuvuden så är det en makalöst stor o fin euphyllia...sen att du har ett stort kar..vad har det med saken att göra?;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att släppa polyper är även en del i förökningen som kan ske av olika anledninger polyp blowout är en sak sem kan gör om något ändrats plötsligt och dem ej vet riktigt va dem ska göra så flyr dem på detta sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just att säga tappa huvuden eller ollon tycker jag är väldigt viktigt i huvudfrågan..sen om euphyllian kallas hammerhead eller något annat är att gå in på hårklyverier.

Jag är själv hyperintresserad av orskaken till det.Att tappa huvuden...alltså att tappa hela grundhuvuden förekommer!I alla fall enligt div amerikanska forum.

Att tappa toppar av polyper är en annan sak!Jag har erfarenhet av det..likaså TS..Om jag inte helt fattat fel.Någon sorts stress är anledningen...någon föreslår ljus...ok!

Min fråga är nu till er som har köpt en euphyllia eller har ändrat er belysning..har ni vart med om detta fenomen?

Korallen i sig kan dra ihop sig..eller hur?Är det det första den väljer att släppa kroppsdelar för att undfly om ljuset förändras till starkare??Låter ologiskt i mina öron!Jag hade ingen inkopplad timer i början på lyset så jag glömde stänga av det innan nattskift..morgonen efter hade den dragit ihop sig när jag kom hem..skyddsåtgärd?...jag är en lekman på ämnet men trots det har jag haft en erfarenhet!Jag tror det ska till starka papper för att detta släpp ska ske...hur doserar du dina tillsatser tex?

Sen har du 60 grundhuvuden så är det en makalöst stor o fin euphyllia...sen att du har ett stort kar..vad har det med saken att göra?;)

Kanske utryckte mig fel men blev distraherad av ollonpratet, mina tappar inte tentakler utan hela huvud släpper. Har nu på min största ca 5 st tomma grenar. Det syns dock bara på kvällen när dom drar ihop sig, annars på dan ser dom lika fylliga ut som vanligt. Vet inte om vi menar samma med grundhuvud men min stora som är som en handboll har jag räknat till över 60 huvud på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske utryckte mig fel men blev distraherad av ollonpratet, mina tappar inte tentakler utan hela huvud släpper. Har nu på min största ca 5 st tomma grenar. Det syns dock bara på kvällen när dom drar ihop sig, annars på dan ser dom lika fylliga ut som vanligt. Vet inte om vi menar samma med grundhuvud men min stora som är som en handboll har jag räknat till över 60 huvud på.

vart har dessa huvuden tagit vägen?Kan det vara så att det har typ fraggat sig själv?några av mina huvuden ligger i skugga jämnt när hela härligheten slår ut..just detta har jag läst om i amerika..jag tror att det är mindre allvarligt än det som jag råkade ut för....om jag slänger ner tumstocken på min kan vi jämföra..föressten vilken sort har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är Paradivisa. Huvudena liksom hänger ut sig till dlm lossnar o ramlar av, sen kan dom ligga någonstans i burken fina i ca en vecka innan dom spårlöst försvinner. Min största är runt 25 cm uppifrån sett. Sen är det ju som du säger, huvud som sitter undertill med sämre ljus blir aldrig utslagna riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...