Gå till innehåll

Hjälp ! Mina euphylior tappar huvudena


J_Green

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har Euphylier med säkert 70-100 huvud och dom har fungerat hur fint som helst men sista två veckorna har dom börjat tappa huvuden.

Nåt förslag på vad som kan va fel ?

Mina vattenvärden är följande:

Salinitet. 1.026

Mg. 1380 ppm

Ca. 420 ppm

Kh. 8.9 dkh

No3. 0.1-0.25

Po4. 0.1 ppm

Temp 25

Dom här värdena är ganska stabila och har varit sista 6 månaderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har Euphylier med säkert 70-100 huvud och dom har fungerat hur fint som helst men sista två veckorna har dom börjat tappa huvuden.

Nåt förslag på vad som kan va fel ?

Mina vattenvärden är följande:

Salinitet. 1.026

Mg. 1380 ppm

Ca. 420 ppm

Kh. 8.9 dkh

No3. 0.1-0.25

Po4. 0.1 ppm

Temp 25

Dom här värdena är ganska stabila och har varit sista 6 månaderna

Har du ändrat cirkulationen i akvariet på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min magkänsla säger att du har för rent vatten.. , ser man till ca,mg,Kh så är det felfritt.. Men Nitrat/fosfat är låga.. Frågan är , tillsätter du något typ av spårämnen , amino syror mm ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min magkänsla säger att du har för rent vatten.. , ser man till ca,mg,Kh så är det felfritt.. Men Nitrat/fosfat är låga.. Frågan är , tillsätter du något typ av spårämnen , amino syror mm ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stödmatar du nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter mg och kh i pulverform från Bioted för att hålla det uppe lite.

Ska tillägga att jag även doserar VÄS för att få ner värdena, ska kanske backa lite sakta med det nu då.

Jag låg efter uppstarten för ca 1.5år sedan på No3 runt 40 Och Po4 runt 3 med Salifert tester, så jag har fått jobba en del med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte direkt mer än att pumparna behövde en riktig rengöring, så igår gjorde jag rent alla streampumparna och nu är det betydligt bättre "gung" i burken.

Men Euphylliorna tappade huvuderna innan cirkulationen blev kraftigare, så då finns det knappast samband där. Varför jag frågade är därför att Euphyllia gillar lite mer "lagom" vattenflöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl tillägga att även mina anemoner har börjat vandra runt sista veckorn, dom har annars varit stilla i över 1år.

Dom har inte dock varit i närheten av Eupyliorna.

Min gissning är att du har förlite "skit" i vattnet..

Skippa väsen någon vecka o se vad som händer. < min personliga åsikt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med manne, men andra tankar borde ändå tänkas på lite

Hur ofta gör du vattenbyten, skulle kunna vara någon brist av ett spårämne du inte tillsätter som helt plötsligt påverkar dessa. har du några mjukisar etc? hur mår dem?

Kör du osmos? tänker att det kan ha varit någon skit som kommit i vattnet som korallerna inte gillar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänker på euphyllian så njae..

Jag matar runt 6-7 kuber fryst dagligen till fisken så gissar att det kommer en del till euphylliorna i mitt fall..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jodå jag matar allt med en sådär 5-6 kuber fryst om dagen ochså men brukar inte av bekväma skäl punktmata dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med manne, men andra tankar borde ändå tänkas på lite

Hur ofta gör du vattenbyten, skulle kunna vara någon brist av ett spårämne du inte tillsätter som helt plötsligt påverkar dessa. har du några mjukisar etc? hur mår dem?

Kör du osmos? tänker att det kan ha varit någon skit som kommit i vattnet som korallerna inte gillar

jag byter 200 liter i månaden, kanske lite i underkant. Kör inte med vanlig osmos utan en annan modell av renare från eurowater.

Finns det spårämnen jag borde tillsätta som kan hjälpa upp mitt lilla vattenbyte?

Jag har mest mjukisar faktiskt o dom ser ut att trivas kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom just att tänka på att jag bytte ut mina mh för ca 3 veckor sen, kan dom va boven?

Beställde från fish-street (typ 180:- hemma i sverige) 15 000 k purple blue. Dom gamla var Geiserman 14000 k ca 1,5 år

Jag har samma lampor och det har fungerat felfritt, antar att euphyllian inte sitter så högt att den kan ta skada av nytt starkare ljus. Tror inte att de är boven men som vanligt är det ett dektitivarbete och inget ska uteslutas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du minskade inte på ljustiden eller höjde upp rampen när du bytte lampor?

1,5 år gamla lampor lär ha varit slutkörda, när du då bytt till nya så blir det ganska stor skillnad. Då finns risken att det blir för mycket.

När man byter så rekommenderas att man byter en i taget med några veckors mellan rum eller minskar intensiteten på ett eller annat sätt. MH och lysrör bör bytas minst en gång om året.

Koraller mm måste vänjas vid det nya ljuset, det gäller även T5 om man kör med det.

Det kan vara en orsak.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70-100 huvuden?En av världens största?;)...Jag antar du menar tentakler?Jag har vart med om släpp av ollon som jag kallar dom..min euphylia protesterade vilt när jag av okunskap tillsatte tropicmarin tripple buffer direkt i pulverform i karet...det sprutade ollon!Men nu är den fin...kan det vara något sånt?Men jag kanske missförstår..hur stor är denna? när den är fullt utslagen?Min är redigt stor..ungefär som en femtedel av din..som måste vara större en än basketboll om inte som en medicinboll...coolt i såfall..världsrekord?Ett huvud=många ollon

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70-100 huvuden?En av världens största?;)...Jag antar du menar tentakler?Jag har vart med om släpp av ollon som jag kallar dom..min euphylia protesterade vilt när jag av okunskap tillsatte tropicmarin tripple buffer direkt i pulverform i karet...det sprutade ollon!Men nu är den fin...kan det vara något sånt?Men jag kanske missförstår..hur stor är denna? när den är fullt utslagen?Min är redigt stor..ungefär som en femtedel av din..som måste vara större en än basketboll om inte som en medicinboll...coolt i såfall..världsrekord?Ett huvud=många ollon

Ok vi kan kalla dom för ollon då. Då är det över 60 st på den största som är som en handboll. På dagarna när den är utslagen är den väldigt svullen o fyllig (ser jättefin ut) så därför fattar jag inte varför dom tappar "ollon". Kan det bli för trångt för dom så dom självgallrar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

QUOTE=osby0479;508621]Vanligtvis kallas det huvud, har aldrig hört någon kalla just ett euphyllia huvud för ollon, men alltid ser man något nytt!!

:ler:

Jovisst! Huvuden. På varje huvud sitter det ett antal polyper..topparna på dom har lett till engelskans hammercoral....små hammare tycks man se?

men jag kallar dom för ollon. Huvudena ser man bäst när euphylian är indragen under natten.

För att tala om hur en sådan här corall ligger till i ungefärlig storlek pratar man om x antal huvuden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...