Gå till innehåll

Tjejen vill ha sjöhästar??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Min tjej har blivit lite intresserad av salt med tiden och hon vill gärna ha sjöhästar... så min fråga är om någon har erfarenhet av detta eller vad som krävs för att ha sånna? Har hört att dom är mycket krävande och att det behöver vara ett artakvarium (alltså bara sjöhästar i inga andra djur) men kanske har fel?? Tänkte ha någon i ett litet nano i så fall om möjligt?

Som sagt gärna lite tankar och tips:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så skall man ha sjöhästar i separata akvarium (som du säger), fria från påverkan av andra fiskar och livliga djur. De skall enligt uppgift vara mkt långsamma och ha svårt att fånga maten så de har inte ens chans att konkurrera om födan med vanliga fiskar. Tror vattenkvaliteten bör vara tiptop också, så krävs nog en del erfarenhet. Men gör som jag, googla massor på ämnet och lyssna med butikerna =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöhästar är inte så mycket svårare att hålla än andra marina djur. Men dom behöver ha ett specialakvarium för att dom skulle inte fungera bra i ett vanligt revakvarium pga av att dom är väldigt dåliga simmare, tar tid på sig att äta. Men man behöver ju inte ha bara sjöhästar i burken utan det fungerar bra tillsammans med en del lite lugnare fiskar. Du bör ju ha iallafall runt 100-150l för ett par sjöhästar tex kuda eller reidi. Men det finns även dvärgsjöhästar som man kan ha i lite mindre akvarium kika på H zostrae.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ville bara upplysa er om att många Hippo campus är rödlistade, vilket leder till att man bara bör hålla sig till odlade.

Skall bli kul att följa om ni drar igång.

Mvh / Magnus

Japp så CITES krävs om man ska ha tag på vildfångade, men odlade är alltid att föredra och mycket lättare att ta hand om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Min tjej har blivit lite intresserad av salt med tiden och hon vill gärna ha sjöhästar... så min fråga är om någon har erfarenhet av detta eller vad som krävs för att ha sånna? Har hört att dom är mycket krävande och att det behöver vara ett artakvarium (alltså bara sjöhästar i inga andra djur) men kanske har fel?? Tänkte ha någon i ett litet nano i så fall om möjligt?

Som sagt gärna lite tankar och tips:)

Har Du/Ni haft saltvattensakvarium förr? Dvs kan Du/Ni "grunderna"? Om inte, tycker jag Ni bör starta ett litet 100-200L med ett par odlade clownfiskar (stryktåligare) och lite annat för att lära Er. Sjöhästar är inte supersvåra, men man behöver kunna ett och annat om saltvatten först. Dvs, de är inga nybörjarfiskar. De behöver inte heller hållas "ensamma", men eftersom de kommer från miljöer där det inte är så mkt "drag" behöver de lugna förhållanden. Det innebär att inte alla andra typer av djur passar ihop med dem, samt att man inte bör ha kraftig cirkulation.

Hej

Ville bara upplysa er om att många Hippo campus är rödlistade, vilket leder till att man bara bör hålla sig till odlade.

Skall bli kul att följa om ni drar igång.

Mvh / Magnus

Du menar säkert Hippocampus spp. samt andra släkten. I stort sett alla (om inte t.o.m. 100%?) sjöhästar som säljs i Sverige i butik är odlade. Så köper man från de större butikerna så är man "safe" vad gäller CITES osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...