Gå till innehåll

driftskostnader?


rillz

Rekommenderade inlägg

Jag har inte bara salt men kostnaden jag la fram är för saltkaret/månad inköp av kar ls pumpar skummare 4000kr

Ups missade grund frågan om 1000L + kar sorry glöm det jag skrev gäller ett mycket mindre kar:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör bara frysfoder sällan torrfoder levande foder så gott det går. Hos sjöhästarna blir det en del spill hos. Jag skulle säkert kunna minska kostnaden på foder om jag vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag lite över 1000 L (3000L) jag räknade efter för ett tag sen o hamnar runt 1500-2000:- i månaden i drift, sen händer det ju att man vill tillföra nåt nytt eller uppgradera utrustning löpande också. Då kan det bli dyyyyyrt. Säg inget till nån jag känner bara;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag lite över 1000 L (3000L) jag räknade efter för ett tag sen o hamnar runt 1500-2000:- i månaden i drift, sen händer det ju att man vill tillföra nåt nytt eller uppgradera utrustning löpande också. Då kan det bli dyyyyyrt. Säg inget till nån jag känner bara;)

aha ok ja det lät ju inte så farligt. för att vara så stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

I förra numret av "CORAL" (Jan/Feb) fanns en artikel om ett gigantiskt akvarium i Tyskland som låg i anslutning till en restaurang. Det var på +100 000L om jag minns rätt och kostade enligt ägaren ca €300/månad i drift. Då kan man ju iofs kanske tänka sig att el är billigare i Tyskland, samt att de kan dra av all moms pga restaurangen. Men ändå. Det behöver inte vara svindyrt med stora burkar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan omöjligt att svara på frågan utan att ta upp vad man tänkt ha i karet, ett kar kan skötas på så många olika sätt. FOWLR,ULNS, mörker koraller, anthias, sps,mjukisar etc etc listan av påverkade faktorer är stora , även tekniken påverkar ju stort vad el kostnaden blir osv.. men en sak som jag tror de flesta skulle hålla med mig om är att, vid tusen liter sticker tusen lapparna iväg !

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

El är inte billigare i tyskland - tvärtom...

MVH Lasse

Har ingen aning själv, men tycker elpriserna här är rätt så j***a höga, så jag gissade på att de kan hålla sig under våra eftersom marknaden är 10ggr större. Men iofs bör de kunna "dra av" för den el som går till restaurangen. Dvs akvariet. Så de hamnar lägre än vanliga hushåll iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvekar man på att köpa stort kar p.g.a elpriserna är höga så tycker jag man ska hålla sig till ett litet clownhotell eller sköta i att ha akvarie överhuvudtaget det är inte elen som är dyrt med stort kar det är innehållet i det och all teknik man måste köpa för att uppgradera så det håller ett bra klimat det kan se väldigt klent ut om man bara har lite sten och koraller i ett hörn.. stort kar innebär stora möjligheter och det är roligare men det kräver stor plånbok när man ska inhandla innehållet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...