Gå till innehåll

Konvertera Juwel 120 till salt


ulfsa

Rekommenderade inlägg

Jag har ett gammalt Juvel 120 som jag nu har sötvattensfisk i. Tänkte att

när de fiskar som finns kvar gått vidare, konvertera om detta till ett

saltvattensakvarium för sjöhästar. Jag har ett RSM250 idag med både

korall och fisk men funderar även på sjöhöstar. Därav min fråga:

Är det någon som konverterat ett 120 Juwel-akvarium till salt?

Vilken uppgradering / förändring, tex skummare, pumpar, som

funkar har ni gjort då?

Här är en länk till karet:

http://www.juwel-aquarium.co.uk/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-UK-black.html?force_sid=6p368v7mav1cbh1kt5hak5h2m2#!juwel-000000000000011320

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så vet jag ännu inget om saltvatten, då jag alldeles nyligen startat upp ett begagnat RSM 130D. Däremot så fick jag höra i en butik (när jag frågade lite om att ev gör om ett Lido 120 till saltvatten) att jag inte skulle köpa Juwels skummare. Han sa att han hade två som skulle skickas tillbaka. Vet inte vad problemet var, men han var väldigt bestämd att återigen påpeka att jag inte skulle köpa skummaren från Juwel (fick dock inget annat förslag heller, då jag inte bad om det).

Lycka till och hoppas att du får många bra tips (det är ju ett himla fint akvarium).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mitt lido igång sen nån vecka innan nyår. Jag har kompletterat med cirkulationspump på 1600 l/h lite ledbelysning och så har jag lagt ls i filterlådan. Min tanke där var att få ytavrinning men det behövs en kralligare pump för att få nån ruljans på den biten. Jag kommer nog satsa på en overflowbox och en liten sump med skummare när ekonomin tillåter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just för en vecka sedan startat upp mitt lido akvarum för salt vatten.

Jag köpte Jewels skummare nya marine lysrör... lite levande sten och har kört igång.

ska följa dig för att se hur det går för dig

Anders

Tack för tips, får se när jag kan dea igång. Det beror ju på hur länge dagens innevånare bir kvar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en annan skummare med en gång juwels är kass tycker jag,skummar dåligt VÄLDIGT högljudd också tar mycket plats finns många skummare som är små och bra tunze 9002 ell 9004 tycker jag är bra alt mvh odel68

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mitt lido igång sen nån vecka innan nyår. Jag har kompletterat med cirkulationspump på 1600 l/h lite ledbelysning och så har jag lagt ls i filterlådan. Min tanke där var att få ytavrinning men det behövs en kralligare pump för att få nån ruljans på den biten. Jag kommer nog satsa på en overflowbox och en liten sump med skummare när ekonomin tillåter.

Tack för att du delar med dig. Vad har du skaffat för pump och hur har du installerat den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar såklart att jag kompletterat med en 1600 l/h streamerpump. En newave med sugklocksfäste. Knäpptyst och inte särskilt stor och ful. Min plan är att köpa en cirk. pump på en sådär 1200 l/h eller kanske lite mer och lägga längst ner i filterlådan. Sen tänkte jag lägga krossad LS på och eventuellt en bil filtermatta längst upp. Vattnet tänkte jag sen pumpa ut genom hålet längst upp på lådan. Om inte det ger finare yta får det bli ytavrinning och sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag funderar också på att konvertera ett Juwel Lido 120 till saltvatten. Har några frågor ni kanske kan svara på.

Räcker 4x24w T5 belysning med reflektorer eller ska jag satsa på 6x24w?

Tänkte ställa in ett litet akvarium i skåpet under och ha denna som sump.

Vilken skummare rekommenderas till en liten sump?

Vilken mer teknik rekommenderas i sumpen vid uppstart? Vad kan/bör jag komplettera med senare?

Tänkte borra hål i akvariet och köra med ytavrinning ner till sumpen. Hur stort vattenflöde bör jag ha genom sumpen?

Returvattnet från sumpen, bör det utloppet placeras på något speciellt ställe?

Kommer garanterat fler frågor längre fram i min saltvattenplanering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...