ormet Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Nu kan jag i alla fall dela med mig av lite misslyckanden.Eftersom jag är lat och inte förstår ett kopplingsschema tänkte jag att hur svårt kan det vara att säga till Arduinon att skicka ut 3,4,5v stegvis från en pinne? Om jag stoppar in 24v-kristallen i mina 6095 så borde det ge mig mer än nog med flöde i 225L.Sagt och gjort, snodde ihop lite enkel experimentkod som i 10-sekundersintervaller skickar ut 3, 4 & 5v enligt min multimeter.Det fungerar inte, pumpen drar igång endast på 5v ut & står och hackar på 3 & 4v ut från Arduinon. Så nu vet ni det Citera
Garion Postat 4 april 2013 Författare Postat 4 april 2013 Det är för att signalen du skickar ut är inte analog. Den är digital. Den växlar snabbt mellan +5V och 0.Ju snabbare den växlar mellan +5V och jord, desto mer energi finns det i utsignalen och när din multimeter försöker mäta så hinner den inte ändra värdet den visar så snabbt, så den visar den sammalagda (genomsnittliga) energin i stället.Detta kallas för att använda PWM (Pulse Width Modulation).Det finns sätt att koppla en PWM signal via ett nät av resistorer och kondensatorer för att jämna ut signalen så att den nästan blir analog.Man kan också använda en DAC (Digital-Analog Converter) så som jag gjort.Arduinon har tyvärr inga "äkta" analoga utgångar, men det finns färdiga "shields" att köpa./Håkan Citera
Blåbert Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Vad är det för begränsnigar i tunzes egna controllers egentligen som motiverar detta? Citera
Garion Postat 4 april 2013 Författare Postat 4 april 2013 Vad är det för begränsnigar i tunzes egna controllers egentligen som motiverar detta?Du menar varför man överhuvudtaget skulle bry sig om att bygga själv i stället för att köpa Tunzes controller?Förutom alla DIY argument i övrigt så vet jag inte till 100% vilka funktioner som ingår i de olika varianterna man kan köpa, men här är några av mina anledningar:- Jag hade redan en Arduino kopplat till en klocka som styr min LED-belysning.- När "mat och sov klockan ringer" så kan jag låta Arduinon stänga av pumparna och mata via ett relä.- Jag kan ställa in olika styrka på cirkulationen vid olika tidpunkter, i princip obegränsat. Inte bara via en ljussensor.- Jag har funktioner för att styra pumparna exakt som jag vill, om nu inte de färdiga programmen skulle vara tillfredsställande.Kostnadskalkylen i början på tråden kan man ju hantera hur man vill. Räknar man in eget arbete, "slita sig i håret", felsökning, etc så blir det säkert inte billigare. Men min Arduino satt som sagt redan på plats./Håkan Citera
Blåbert Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Det var ungefär det svaret jag sökte garion gör att bilda mig en uppfattning Citera
kebben Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Jag kör med denna lösningen till mitt Arduino projekt. Kanske hjälper någon...Low pass filter och en OP som ger en gain på ca 2. dvs ca 0-10V ut. Tunze pumpen jobbar dock inom typ 3-8v. Men denna lösning fungerar till att driva typ led drivers osv.Osäker på pinnarna till DIN5 kontakten dock... Citera
Garion Postat 4 april 2013 Författare Postat 4 april 2013 Precis.R/C kopplingen jämnar ut PWM signalen som sedan förstärks från 5V till ca 10V.Man får dock komma ihåg att signalen fortfarande blir en sågtandsformad signal och inte en ren analog DC-signal./\/\/\/\/\/\/\/\/\/\Vad det innebär för Tunze-styrningen vet jag inte riktigt. Det påverkar förmodligen inte så mycket.Jag använder ju 0-10V analog signal till mina MeanWell LED-drivisar, så jag hade redan två kanaler färdiga med "riktig" DAC.Ska man bygga från början kanske denna lösning är tillräckligt bra. Man kan ju filtrera signalen ännu mer med fler RC-nät om man vill./Håkan Citera
ormet Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Vad är det för begränsnigar i tunzes egna controllers egentligen som motiverar detta?Jag startade en tråd där jag skrev om dessa begränsningar, nämligen att det är fokus på att skapa vågor så max intervall är 8 sekunder. Det enda som kan ge mig riktig valfrihet & kontroll är en Arduino eller motsvarande som jag kan skriva kod till själv.Det är för att signalen du skickar ut är inte analog. Den är digital. Den växlar snabbt mellan +5V och 0.Ju snabbare den växlar mellan +5V och jord, desto mer energi finns det i utsignalen och när din multimeter försöker mäta så hinner den inte ändra värdet den visar så snabbt, så den visar den sammalagda (genomsnittliga) energin i stället.Detta kallas för att använda PWM (Pulse Width Modulation)./HåkanJag misstänkte något sådant redan innan jag började labba men nånstans måste jag börja för att förstå något öht Skönt att få det bekräftat. Citera
Arclight Postat 19 april 2013 Postat 19 april 2013 Bra info här, jag hoppar på detta tåget med då jag tänkt bygga mig en ny ledramp med "sunriser-sunset" dimmning.Jag har tänkt mig detta kit för just ledbelysningen.http://www.aquastyleonline.com/products/24-LEDs-Strip-DIY-Dimmable-Kit.htmlHar tänkt att börja med en ganska enkel lösning med dimmerfunktionen samt temperaturmätning, framtida funktioner tänkte jag på doppvärmaren ska stängas av och en fläkt ska gå igång om det blir för varmt i karet, och ph mätare.Så än så länge på min lista så finns.Arduinohttp://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/arduino/arduino-uno-rev3-p87860LCDhttp://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/lcd-displayer/lcd-display-p90215RTChttp://www.electrokit.com/realtidsklocka-hog-precision-ds3234-pa-kort.48176Tempsensorhttp://www.electrokit.com/temperatursensor-vattentat-ds18b20.49197Ska väl tilläggas att jag inte är någon programmerare men hållt i en lödpenna har jag ju gjort ett antal ggr:)Kommer förmodligen att ställa många frågor framöver och första blir väl, vad behöver jag mer komplettera med i komponentväg? Citera
Garion Postat 19 april 2013 Författare Postat 19 april 2013 Hej.Kul med fler GDS:are.Beroende på vilken driver som följer med ditt belysnings-kit så behöver du något som omvandlar den PWM-signal på ca 0-5V som du kan få ut ur Arduinon till det som drivern använder för att styra strömmen. Oftast är det 0-10V PWM eller 0-10V analog.Eftersom ditt kit verkar använda potentiometrar bör man kunna utesluta PWM, så du behöver en enkel (eller komplicerad) DAC, som beskrivits tidigare i den här tråden.Någon typ av reläkort, eller bygga det själv (obs 220V är farligt) som du kan använda för att slå av/på utrustning kan vara bra att ha.Jag använde tidigare också arduinon för att styra ATO och osmos-påfyllning.Fråga på bara./Garion Citera
Danne Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Jag kör också med arduino för att dimma min meanwell med 0-10v analog. Slänger upp en bild på min krets med ett enkelt lågpass-filter och en transistor Denna funkar helt okej för mig iaf. Citera
Garion Postat 20 april 2013 Författare Postat 20 april 2013 Det var ju en enkel lösning.Hur upplever du att det går att dimma med de 255 steg du får ut med "analogwrite"?Räcker det för att få en bra, mjuk förändring?De 4095 steg jag får ut genom min DAC känns iofs som rejält overkill. Jag låter de första 2000 stegen gå väldigt snabbt för att sen sakta ner de sista 1000 stegen. Varje steg blir ju ungefär 2 mV./Håkan Citera
Danne Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Den tänder upp vid steg 40 ungefär. Enligt databladet tänder väl inte Meanwellen förräns vid 1volt så. Märker sedan inte av stegen då det sker mjukt nog. Stegar upp de 255 stegen under 2 timmar på förmiddagen och sedan tvärtom på kvällen. Det som är lite synd är att när väl drivaren tänder så blir det lite väl ljust, men det beror ju på LED:arnas och drivarens egenskaper snarare än min koppling. Så jag tänkte komplettera med några få svaga separata leds för att verkligen få en mjukare grynings/skymnings-effekt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.