Gå till innehåll

Måste skummaren vara igång hela tiden?


klon

Rekommenderade inlägg

Jag har ett RSM 130D med Tunze 9002-skummare. Eftersom karln här hemma är lite kinkig :) , så har jag sedan starten för 4 veckor sedan haft skummaren avstängd emellanåt. Förhoppningsvis så slutar han snart att klaga, trots allt så låter fläktarna till lyset betydligt mer.

Frågan är då helt enkelt, kan akvariet fungera bra även om man har skummaren avstängd några timmar per dygn?

Förresten, när jag ändå är igång, har försökt att kolla här på forumet (men inte riktigt hittat svaret), hur ska man bli av med de små bubblorna som skummaren skapar i akvariet?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kruxet är att det går ju inte att fylla på mer vatten bak i sumpen, då blir det för mycket vatten i visningsdelen. Jag undrar om det ändå inte är skummaren som ger bubblorna, då jag inte tyckte att de fanns från början (när jag hade lyckats klämma luftslangen i skummaren, så att den inte fungerade).

Jag antar att du menar att jag ska lossa returpumparna för att fästa en slang mellan pump och utblåset till visningdelen (måste fråga för säkerhets skull, kan ju inget om detta med saltvatten och med detta akvarium än), eller? Hur sitter returpumparna fast (och hur lossar man dem?)? (Har inte vågat mig på att pilla på dem än).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kruxet är att det går ju inte att fylla på mer vatten bak i sumpen, då blir det för mycket vatten i visningsdelen. Jag undrar om det ändå inte är skummaren som ger bubblorna, då jag inte tyckte att de fanns från början (när jag hade lyckats klämma luftslangen i skummaren, så att den inte fungerade).

Jag antar att du menar att jag ska lossa returpumparna för att fästa en slang mellan pump och utblåset till visningdelen (måste fråga för säkerhets skull, kan ju inget om detta med saltvatten och med detta akvarium än), eller? Hur sitter returpumparna fast (och hur lossar man dem?)? (Har inte vågat mig på att pilla på dem än).

Jag har samma skummare och har aldrig haft problem med bubblor. Om du stänger av skummaren så borde du se om de kommer därifrån. Om nivån blir så låg i sumpen så att det suger in luft i pumpen så blir det massor av bubblor, så brukar det bli när jag sätter på pumparna för tidigt vid vattenbyten och det borde du märka för det låter ganska mycket då det suger med luft. Testa att ta isär skummaren och se om den är monterad korrekt, jag har som sagt aldrig haft problem med bubblor.

Om pumparna på 130D och vanliga 130 sitter fast på samma sätt så är det bara att skruva på den innersta delen av utblåsen i visningsdelen. För mig satt ett av dom bergfast, men tillslut fick jag loss den. Beror nog lite på ur länge det suttit.

Lycka till!

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har problem med bubblor i rsm jag kör skummarlöst.... returpumparna är det som skapar dessa för min del och moddning /höjd volym avhjälper det inte för mig.

så om du ahr samma problem som mig är nog den enda lösningen att byta pumpar eller leva med det.

Angående fläktarna så ersatte jag dom 2 med 4 st fractal design datorfläktar låter nu knappt något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du menar att jag ska lossa returpumparna för att fästa en slang mellan pump och utblåset till visningdelen (måste fråga för säkerhets skull, kan ju inget om detta med saltvatten och med detta akvarium än), eller? Hur sitter returpumparna fast (och hur lossar man dem?)? (Har inte vågat mig på att pilla på dem än).

Nej, slang under pumpen, på insuget...

Bara pilla, du ser hur det sitter. ( skruva på utblåsen i visningskaret )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma skummare och har aldrig haft problem med bubblor. Om du stänger av skummaren så borde du se om de kommer därifrån. Om nivån blir så låg i sumpen så att det suger in luft i pumpen så blir det massor av bubblor, så brukar det bli när jag sätter på pumparna för tidigt vid vattenbyten och det borde du märka för det låter ganska mycket då det suger med luft. Testa att ta isär skummaren och se om den är monterad korrekt, jag har som sagt aldrig haft problem med bubblor.

Om pumparna på 130D och vanliga 130 sitter fast på samma sätt så är det bara att skruva på den innersta delen av utblåsen i visningsdelen. För mig satt ett av dom bergfast, men tillslut fick jag loss den. Beror nog lite på ur länge det suttit.

Lycka till!

/D

Jodå, jag har också sett hur mycket stora bubblor det blir när returpumparna drar luft. Från början satte jag nämligen avrinningsboxen för högt upp (eftersom jag läst att det är de översta millimetrarna som innehåller det man vill bli av med), å hej och hå vad bubblor det då blev. Det blev ju alldeles för lite vatten då bak i sumpdelen.

Eftersom jag var så klantig idag och startade skummaren innan jag tände i akvariet, så fanns ju självklart bubblorna redan där när lyset sen gick igång. Jag ska försöka komma ihåg att kolla först imorgon (innan jag startar skummaren). Å sen ska jag försöka att stoppa ner lite filtervadd för att se om den lyckas fånga upp några bubblor (om det är från skummaren som det kommer).

Tack så mycket alla för tips och idéer :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...