Gå till innehåll

För lite antal snäckor


jacs

Rekommenderade inlägg

Akrylen på akvariet har väldigt mycket brunt på sig som mina tre snäckor äter på ibland men det är kvar stora partier så skall jag ha mera snäckor lr tar jag det manuellt istället?

Sedan att där de har ätit så verkar det vara något grönt kvar istället på sina små ställen.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst det inlägget och enda man fick reda enligt min uppfattning var att vattenvärdena hoppar som orsak och att folk skrapar rutorna hela tiden. Hmm får hoppas att de tre små snäckorna jag sett som är typ 5mm stora växer till sig någon gång och fram tills dess så blir det att göra rent utan magneten, vill inte repa akrylen i akvariet ;-) . Magnet används på det lilla glas akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte använda vanlig algmagnet till acrylkar. Det finns special för det.

Det måste du skaffa i vilket fall som helst, förr eller senare måste du skrapa rutorna oavsett antalet snäckor.

En måttstock för snäckor är en snäcka per tio liter vatten, jag tycker det är overkill i större akvarier. Tex ett 30 liters hade jag inte tvekat att slänga i 5 st.

Det är bra att ha lite olika sorter.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Special för akryl är införskaffad sedan tidigare men bör ligga runt 8st till ett 80L så fattas bara 2st då när de andra är "fullvuxna" så det kommer nog av sig själv.

Mao lite manuellt arbete behövs map rutan. Stort tack till er för svaren.

Nu skall man bara bli av med två texas ciklider så man kan göra om 54L till salt också.

Vilket silicon skall man använda om man skall silicona om ett gammal akvarium?

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...