Gå till innehåll

mitt första kar


nyllet90

Rekommenderade inlägg

skummare

MH ifall du ska ha stenkoraller

uvc e bra om du vill ha känslig fisk

osmos e till för att rena påfyllningsvattnet

10X cirkulation minst.. i ditt fall minst 10000L/h

ca 70kg LS

nitrat filter

sillikatfilter

ett harem me tester å kemikalier.

å en massa tid att läsa läsa läsa läsa å åter läsa om denna underbara å extremt penga ätande hobby..

ooops glömde. köp en kylanläggning oxo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har man kylanläggning till? och om jag ska ha 10X vatten volymen så bliur det ju 3750 liter/h, eller? UVC är inte nädvändigt för jag vill bara ha lite clownfisk och kirurgfiskar typ. Jag är ju nybörjare på saltvattens kar så jag tänker inte ha något dyrt. Och MÅSTE man ha osmos? Jag är ju N00b.

MVH andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

. det blir ofta väldigt varmt i akvarierna så en kylanläggning kan vara bra, spc om du har MH..man kan ha lite mer än 10x volymen. det är typ lättare med 4 st 1000 l/h pumpar än att räkna ut så det blir exakt så det blir 3750. bättre för mycket än för lite också..och kirurger är väl en av de känsligare fiskarna också. iallafall hepatusen. Man måste inte ha osmos, men risken för oönskade alger är mycket mindre då och om vattenverket har tillsatt nåt konstigt så försvinner förhoppningsvis det. Och som simon sa så är iallafall nästan allt dyrt...

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor du i Örebro behöver du osmos. Det är lätt att se i andra trådar här om silikatvärden eller kiselalger.

Skall du ha kirurger är nog tyvärr UVc nödvändigt också. Kan du ha fönstret öppet på sommarnätterna där akvariet står klarar du dig säkert utan kylare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...