Gå till innehåll

Casco Marin & Teknik foglim


jacs

Rekommenderade inlägg

Jag skulle inte våga, även om det inte är klassat som miljötoxiskt så säger det inget om en sluten behållare med förhållandevis mycket exponeringsyta.

När jag höll på med sötvatten så krockade jag på ett antal fall där man antingen snålat eller inte varit medveten om problemen med felaktig silikon som sedan resulterade i fiskdöd.

Mitt tipps är att bara använda silikon som är menat att användas till akvarier, http://www.clasohlson.com/se/Glassilikon-Casco/Pr349335000

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har jag också och den är endast till för toppförsegling av kanter vilket givetvis ej står på hemsidan. Men om man förstorar bilden så kan man utskilja "Toppförsegling av fönsterglas och akvarium" och en bild som visar typ utkletningen man gör med fingret.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt det silikonet Nixon länkar till i fem olika akvarium tror jag, alla saltvatten och har inte upplevt några som helst problem.(ett av karen är två år gammalt)

Hade det varit ett problem med silikonet så hade det inte gått använda i akvarie alls, det är inget ämne som utvecklas om strängarna är för tjocka eller så :-)

Sedan står det väl toppförsegling av fönsterglas och akvarium. Inte toppförsegling av fönsterglas och toppförsegling av akvarium?

Läs den norska beskrivningen istället, den är tydligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon då blir det att använda det då tyvärr så hade ju kompisens päron slängt det akvarium som han pratade om så inköp av silikon behövdes inte direkt. Iofs så slängde jag på ett par ordentliga pluppar på en sten som skall ligga mot glaset så det spelar ingen roll.

Nu sitter man bara och väntar på att värmaren får upp vattnet till 25grd så man kan börja hälla i salt. Nu blir det uppstart i 54L också som var sött men fiskarna hittade tillslut nya hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...