vll1g Postat 17 februari 2013 Postat 17 februari 2013 Har nu tittat runt lite på forumet och fått blodad tand för att göra en LED konvertering i karet:)Sitter just nu med ett 400L Juwel med 6x54W lysrör. Tänkte försöka börja med att fundera ut vilka typ av leds man borde köra på.Ser att de dykt upp ett vid namn "Dream Chip", vilket jag är lite nyfiken på. Vad är för/nackdelar motför enskilda Cree LEDs? Annars lutar de mot Cree leds med något av denna blandning:[TABLE=class: grid, width: 340][TR][TD]Cree Cool White[/TD][TD=align: right]12[/TD][/TR][TR][TD]Cree Neutral White[/TD][TD=align: right]12[/TD][/TR][TR][TD]Cree Royal Blue[/TD][TD=align: right]24[/TD][/TR][TR][TD]Royal Blue Moon[/TD][TD=align: right]4[/TD][/TR][TR][TD]Cree Red[/TD][TD=align: right]4[/TD][/TR][TR][TD]Cree Red-Orange[/TD][TD=align: right]4[/TD][/TR][TR][TD]Cree Amber[/TD][TD=align: right]4[/TD][/TR][TR][TD]Cree Green[/TD][TD=align: right]4[/TD][/TR][TR][TD]Violet UV[/TD][TD=align: right]4[/TD][/TR][/TABLE]Styrning har jag tänkt göra med min RaspberryPI som ligger och dammar för tillfället. Troligtvis via i2c bussen.Drivningen ligger lite flytande just för tillfället, har tittat på MeanWells LDD-H Serie som verkar rätt intressant med styrning via PWM.http://www.meanwell.com/search/LDD-H/LDD-H-spec.pdfSen ett i2c <-> PWM chip PCA9685http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PCA9685.pdfHar ej hittat något AC-DC agg som ligger prisvärt.Ska spåna vidare, svara gärna med synpunkter/ideér/tips[TABLE=width: 340][TR][/TR][/TABLE] Citera
Mr_Ewing Postat 17 februari 2013 Postat 17 februari 2013 Jag tror du kommer att få för mycket rött/orange med den setupen.Jag skulle plocka bort hälften av de röda och sikta på att få in lite fler blå som ligger runt 445nm. Citera
vll1g Postat 17 februari 2013 Författare Postat 17 februari 2013 Ah, de har du rätt i, halverar de röda! Ska kika på om jag hittar några Cree i de området![TABLE=class: cms_table_grid, width: 340][TR][TD]Cree Cool White[/TD] [TD=align: right]12[/TD] [/TR] [TR][TD]Cree Neutral White[/TD] [TD=align: right]12[/TD] [/TR] [TR][TD]Cree Royal Blue[/TD] [TD=align: right]24[/TD] [/TR] [TR][TD]Royal Blue Moon[/TD] [TD=align: right]4[/TD] [/TR] [TR][TD]Cree Red[/TD] [TD=align: right]2[/TD] [/TR] [TR][TD]Cree Red-Orange[/TD] [TD=align: right]2[/TD] [/TR] [TR][TD]Cree Amber[/TD] [TD=align: right]2[/TD] [/TR] [TR][TD]Cree Green[/TD] [TD=align: right]4[/TD] [/TR] [TR][TD]Violet UV[/TD] [TD=align: right]4[/TD][/TR][/TABLE] Citera
hansson_1985 Postat 17 februari 2013 Postat 17 februari 2013 Och ja skulle skippa dom där 12 neutral White och köra på med mer Violet UV och mer cree Royal blue! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.