pegekin Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Hur skall jag gå till väga för att utrota Capnella? Är det bara atta skära av eller blir nån kemisk reaktion och en massa gifter sprids ut i karet? Nån som vet? Citera
Laggeman Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Svår korall att ta dö på, skär du av den så kommer det nya skott från det som sitter kvar, inte något "kemiskt giftigt" från den vad jag vet, har fraggat flertalet gånger förr, sen gav jag bort stenen de satt på till slut. Citera
StoffeSwe Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Bästa sättet (enligt mig) att ta bort mjukkoraller är att ta ett stadigt tag om dem och dra loss dem från det de sitter på. Det funkar inte på alla, men de flesta läderkoraller klarar denna behandlig och överlever dessutom om du vill ge bort eller sälja dem.Jag har gjort detta på capnella vid flera tillfällen med gott resultat. Var försiktig så du inte sliter av den, om någon vävnad blir kvar på underlaget så kommer där växa upp en ny. Citera
Piraterna Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 ring och hör med din lokala handlare om du kan byta mot någon sten utan mjukis? Citera
Iceaxeon Postat 18 februari 2013 Postat 18 februari 2013 Jag brukade dra bort och sen skrapa rent med tex en kniv. Ibland dök det upp nytt men tålamod ger alltid resultat. Sen tyckte jag att det fanns samband med lite hög fosfat = större spridning. Men det kanske bara är i min fantasi ;-) Citera
pegekin Postat 18 februari 2013 Författare Postat 18 februari 2013 Bästa sättet (enligt mig) att ta bort mjukkoraller är att ta ett stadigt tag om dem och dra loss dem från det de sitter på. Det funkar inte på alla, men de flesta läderkoraller klarar denna behandlig och överlever dessutom om du vill ge bort eller sälja dem.Jag har gjort detta på capnella vid flera tillfällen med gott resultat. Var försiktig så du inte sliter av den, om någon vävnad blir kvar på underlaget så kommer där växa upp en ny.ok.Tack för svaren. Närmaste handlare är i Sundbyberg så de blir lite komplicerat de... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.