Gå till innehåll

Nybörjare "klon" RSM 130D


klon

Rekommenderade inlägg

Tänkte försöka lägga in några bilder på mitt nya RSM 130D. Dessvärre blir det bara dåliga mobilbilder, men bättre än inget tänkte jag. Tips mottages gärna :) .

Startade upp akvariet för ungefär 5 veckor sedan med 12 kg levande sten i. Första vattenbytet på ca 10 liter gjordes efter 2 veckor, å därefter likadant vattenbyte varje vecka.

post-7277-1446892847247_thumb.jpg

post-7277-14468928472667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag inte var riktigt nöjd med att ena stenen låg lite för nära främre glaset (var inte så nära, men det såg så ut från lite håll), så såg helt plötsligt upplägg nr 3 ut så här. Då upplägg nr 2 såg ännu värre ut än både första och tredje, så vågade jag inte chansa på att lägga om dem igen. Resultatet blev då så här:post-7277-14468928472847_thumb.jpg

4 veckor efter uppstart (kunde inte hålla mig längre) köptes denna och hans/hennes kompisar in. 5 Trochusar blev det för att börja mumsa lite kiselalger (heter väl de bruna algerna i början). Väldigt effektiva, vilket jag såg på med stor förtjusning. Äntligen fanns det lite större liv som man kunde titta på.post-7277-14468928473034_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det, kunde heller inte låta bli att köpa en korall tillsammans med Trochusarna. Efter ytterligare en vecka (i fredags) kunde jag inte låta bli att bege mig till affären för att få tag i någon liten fisk. Snäckorna var helt plötsligt inte riktigt lika roliga att titta på längre.

Från första början så har jag tänkt: Inga clowner!, men under planeringstiden började jag spana mot clowner ändå. Både oranga och svarta lockade mig. Men helt plötsligt, under inkörningen, så bestämde jag mig igen: Inga clowner!

Hur gick det då tror ni? Jo, jag tog med mig barnen till affären... Jaha, så kom man hem med: post-7277-14468928473232_thumb.jpg Alldeles riktigt... Det blev två clowner ändå. Självklart så smälte deras mammas hjärta, då de tyckte att clownerna var så fina (kan tillägga att deras mamma gillade Nemo-filmen betydligt mer än dem, så det var nog något annat som lockade).

En till korall inhandlades, å så var de helt plötsligt två:post-7277-14468928473439_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som syns på bilden med korallen i det tidigare inlägget, så har det kommit i lite levande sand (av den lite grövre varianten). Just nu ser det ut så här: post-7277-14468928473643_thumb.jpg

Nu ska jag försöka ta det lite lugnt och låta det gå några veckor innan någon mer fisk inhandlas. Tänkte dessutom kolla lite här på forumet (vilket jag gör flera gånger om dagen redan :) ) för att se om jag kan köpa några fina koraller att fylla på med. Dessvärre är jag urusel på scaping och hur man ska göra för att det ska se så bra ut som möjligt, så det får bli som det blir ;) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det ser ju riktigt trevligt ut. Jag förstår att köpsuget är stort nu så här i början och man vill ju gärna fylla burken så fort man bara kan. Tänk på att varje gång du tillför något nytt, och jag tänker då mest på fiskar, så ökar belastning på karet varje gång, mer fisk brukar resultera i mer matning. Min erfarenhet är den att det är bra att vänta 4/6/8 veckor mellan varje fiskköp. Dels så får karet tid på sig att ta hand om dem, dels får fiskarna tid på sig att vänja sig vid den nya miljön, och dessutom slipper de stressen med nya invånare hela tiden.

Har du börjat mäta dina vattenvärden så du har koll på dem? Inte så att det skall vara någon fara efter dina 7 veckor men det kan vara bra och följa upp tidigt och försiktigt parera eventuella avvikelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet, Wiking, att man ska ta det lugnt, men det är ju så svårt... Dessvärre så kan jag nog inte hålla mig längre än till helgen med något litet fiskinköp, med då har det ju i alla fall gått 3 veckor sen första fiskinköpet :smiley9: . Hoppas verkligen att det ska gå bra ändå (det är väl sjutton att man först säger, och tänker, att man ska ta det såååå lugnt, å sen är det så svårt).

Angående tester så är det pinsamt... Ända testet som jag har är ett JBL-test för nitrit som jag köpt till sötvattensakvariet (står visserligen att det ska fungera bra till saltvatten med), å jag skulle inhandla fler, men det har helt enkelt inte blivit av (försöker hålla nere de synliga kostnaderna för karln här hemma med, hihi). Jag är ju inte så sugen på att inhandla jättemånga olika tester, men vilka skulle du, eller ni, säga är de som mer eller mindre är ett måste att ha? Självklart så förstår jag att ju fler värden man har - ju lättare är det att se när något värde börjar avvika, men som sagt, måste tänka lite på karlns och mitt gemensamma konto (förstår inte alls, men han är inte det minsta intresserad av denna underbara hobby :snurrig:, konstigt va? ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet hur karlar kan vara, snåla och väldigt svåra att övertyga. Men ni kvinnor besitter någon slags list som brukar resultera i en oåterkallerlig seger;)

3 veckor mellan fiskarna tycker jag är ett absolut minimum, inom den tiden prickar eventualla prickar dykar upp så har du ännu inga sett så är det säkert ok. Akta dig för kirurger bara, det är riktiga uslingar till att vara känsliga i nystartade och små akvarium. Själv använder jag Saliferts testkit, jag tycker de är bra, hyggligt lättavslästa och med bra priser.

Det du skall ha koll på nu är Salthalten och temperaturer. Utan rätt salthalt så blir allt annat fel. Sedan behöver du ha ordning på Mg, Ca och KH. Men om du har lite koraller, akvariet är nystartat, och du använder bra salt så bör detta vara ok just nu. Men att veta med säkerhet gör man inte annat utan att mäta. Utöver detta behöver du också ha koll på att fosfaten och nitraten ligger inom rimliga nivåer.

Om du skall besöka en butik nu i helgen så skulle jag dock föreslå tester framför mer fisk. Tålamod är en mycket god egenskap i denna hobby.

Lycka till, hur du nu än gör till helgen:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag kanske inte ska klaga, karln vill inte ha några akvarium, å ändå sitter vi här i vardagsrummet med två söt och ett saltvattensakvarium... Så det ligger nog något i det - vi kvinnor kan få som vi vill, hihi.

Salthalt har jag koll på genom refraktometer (ligger på 1,023), vilken inhandlades tillsammans med första levande stenen. Temperaturen ligger på 24 grader.

Peppar, peppar ta i trä... Än så länge inga prick (och vill självklart inte se några heller). Nä, några kirurger kan det inte bli tal om. Kräver alldeles för fort ett betydligt större kar än det jag har. Lutar mer åt Gobidon Okinawae (heter de väl) eller något annat som kan passa i ett litet nystartat akvarium. Men förresten, TÅLAMOD... var köper man det??? :skrattar:

Bra, nu har jag lite mer koll på vilka tester som jag ska spana in. Tackar för hjälpen -Tummen upp ! Alla tips mottages med stor glädje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...