Gå till innehåll

Hur snabbt slår Palytoxinförgiftning till?


Rekommenderade inlägg

Jag måste slänga ut en fråga om detta då jag börjar bli lite nojig. Jag sålde mitt 300 liters i Fredags kväll och i lördags kväll började min 1.5-åring att kräkas. Antagligen är det väl bara vinterkräksjukan (vilket jag i så fall lär bli varse ganska snart) men man blir ju lite nojig med tanke på att man läser lite då och då om folk som blivit förgiftade. Vad jag vet har ingen som var inblandad i själva flytten fått några symptom men jag tänker att det kanske kan ha stänkt på golvet eller något (visserligen minutiöst avtorkat) och barn är ju rätt bra på att kladda på saker och sen stoppa fingrarna i munnen. Jag tror inte att tillståndet är akut då hon dricker bra och är glad och ganska busig trots att hon mår illa.

Vansinnigt tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade det här efter lite rotande..

"Palytoxin was confirmed as the causative agent in human seafood poisoning through the consumption of crabs (Alcala et al. 1988), mackerel (Kodama et al. 1989), triggerfish (Fukui et al. 1987), sardines (Yasumoto et al. 1986, Onuma et al. 1999) and parrotfish (Taniyama et al. 2003). Palytoxin seafood poisoning is characterized by nausea, a sharp, metallic or bitter taste, vomiting, hypersalivation, abdominal cramps, severe diarrhea, paresthesia of the extremities, 2

severe muscle spasms, respiratory distress, dispnea, tachycardia, chills, cyanosis, vertigo, progressive muscular paralysis, convulsions and respiratory failure (Yasumoto et al. 1986, Alcala et al. 1988). In severe cases, patients died within 30 minutes to a few days (2-4 days) of intoxication, while in mild cases they survived by treatment with endotracheal intubation (Kodama et al. 1989).

Finns ju andra som fått i sg det här på guiden som kan ge förtahandsinfo. Låt oss hoppas det är vinterkräk i stället. Eller något annat olämpligt (men inte giftigt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit palytoxin hade ju många andra symptom visat sig för länge sen, och så här långt in hade hon varit på sjukan i många dagar, det är ju galet mycket magsjukdomar som drar runt just nu så det är ju extremt sannolikt att det är en sådan hon fått, hade själv nånting som var väldigt otrevligt för nån vecka sen, som höll i sig nästan en vecka... Om det skulle varit nåt ifrån karet (att man fått i sig vattnet eller nåt annat) så skulle ju jag mycket mer misstänka att det är nån bakterie som sätter kroppen i olag, finns väldigt mycket föruttningsbakterier i friska akvarier som inte är optimala att äta upp men sällan ger några allvarligare symptom än magsjuka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skedde det i lördags så är det nog en vanlig infektion. Normalt så börjar förgiftningssymptomem (att du mår illa, allt smakar metall osv) 4 - 8 timmar efter förgiftningen. Själva förgiftningsdelen för mig var väldig kort och intensiv (från ca 20:00 till 04:00 morgonen därpå) Efter denna akuta attack så började jag få celldöd kring små sår på händerna efter ca 2 dagar. Det var samma mönster för de övriga 4 i vårt gäng.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input. Jag blir mer och mer säker på att det är vanlig vinterkräksjuka. De går ju på dagis så det är väl omöjligt att undvika. =) Det var mest timingen som skrämde mig och man vill ju gärna utforska alla möjligheter. Nu har hon varit dålig sen i lördags kväll till och från vilket ju inte heller verkar vara konsekvent med andras erfarenheter av palytoxinförgiftning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit risig i magen sen söndag kväll, men inga andra symptom. Då vet jag var det kom ifrån... :-/ hoppas min taskiga mage kan lugna dig lite till. Hade det haft något med Palytoxin att göra borde jag blivit dålig samtidigt med dotra din.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns fel med mina kids så var kräksjukan att de mådde dåligt o spydde som grisar...sen full rulle efter det...sen må dåligt och retur!

Vid en förgiftining frisknar dom troligtvis inte till mellan varven!

Jag kan nämna en liten ankedot som inte är likt men funderar lite på det.Jag påläst som sjutton åker tillsammans med 2 polare som inte vet vart dom sket sist in till en handlare som finns i dom västra delarna av landet..efter en tur bland karen så ser jag att det är fullt med dessa ting som är fulla med palytoxin...efter en stund så svullnade mina halsmandlar!Jag var tvungen att gå ut!Jag nämde det för polarna o de tittade frågande på mig!Vaddå?vi har ju nyss kommit hit!inbillning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...