Gå till innehåll

Mitt första saltvattenrev


Squba

Rekommenderade inlägg

Jag har läst på en hel del och tror att jag har knåpat ihop en ok lista för ett nybörjarakvarium. Projektet kommer nog inte starta förrens i höst, men jag vill se om jag tänker rätt.

Mitt mål är att ha ett attraktivt akvarium med minimalt underhåll. För att slippa DIY projekt så har jag valt ett allt-i-ett akvarium. Jag började skissa på 14 Gallon Biocube för att få ner priset, men eftersom HQI kommer med protein skimmer, doppvärmare och förberett för refugium så känns det som om det högre priset kan kännas motiverat. Alternativet skulle vara Biocube 14 med vattentät lampa för refugium eller ev modifikation för att åstadkomma det HQI redan klarar. Större volym borde ge bättre förutsättningar för stabilt system.

Jag kommer förmodligen börja direkt med reefkeeper akvarium monitor för att kunna styra pumpar och belysning automatiskt. Dessutom kommer den med digital pH mätare och termometer. Dessutom behöver jag inte lägga ut pengar på timers och liknande som blir överflödiga när jag väl skaffar en monitor senare. Kill-a-watt är en enkel energimätare för att se hur mycket energi akvariet förbrukar.

Man behöver även lite testkit och från vad jag sett så skiljer det kanske $20 mellan Hanna och Salifert. Jag tror det kan vara värt lite extra för att slippa leka "50 shades of Blue"

Reningen jag tänkt köra är levande sten, proteinskummare, refugium och fosfatstrumpa. Ev kolfilter, också i strumpa isåfall.

Priser i USD från vad jag hittat online. 8% moms tillkommer.

[TABLE=width: 375]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

570 Oceanic Biocube 29 Gal HQI with stand

60 JBJ Nano-Glo LED Fuge Light

150 RO/DI system

87 Living Rock (3lb/Gal)

65 Salt Red Sea Coral Pro

40 Refractometer

270 Reefkeeper lite Plus

30 Kill-a-Watt

50 Hanna Alkalinity

50 Hanna Nitrite

50 Hanna Phosphate

Totalt 1422 USD. Räknar man på 7SEK/USD så blir det lite nätt 10.000 SEK plus moms.

Min fråga till forumet är. Har jag missat någon viktig utrustning för ett lyckat akvarium? Inser direkt att jag glömt fosfat och kolfilter i kostnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpa akvarium i USD online tillsammans med ett stand blir en nätt kostnad. Är allt från samma ställe? I USA? Tillkommer det inte mer moms i så fall? Eventuellt tullavgifter också.

Jag skulle titta lite närmare hemma om jag avr du. Tillexempel begagnatmarknaden här på sg. ett red sea max med ungefär samma volym för ett par tusenlappar om det är pengar du vill spara. ett r/o system få du billigare i stort sett var som helst. (om siffrorna före är vad de kostar)

Så litet akvarium med fosfatfilter/kolfiler blir det inte så mycket yta kvar för det levande. Biocube kanske har fack där bak för dessa varor, då gör det ju inget. Men defenitivt inget som behövs för ett lyckat akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han bor ju i bronx NY ...

Ja precis, inne i mitt huvud hade jag förklarat det redan. Jag bor i USA sedan några år tillbaka.

Jag tror jag kan beställa med upphämtning i min lokala djuraffär för att slippa frakt.

Biocube 29 HQI är en ganska ny modell så det kan vara svårt att hitta begagnat. De kommer med ytavrinning till tre fack bak i akvariet. Det första facket innehåller den medföljande kompakta proteinskummaren. Det andra facket har ett förberett fönster så att man kan ha belysning till ett refugium. I det facket kan man även få plats med två små mediastrumpor (fosfat och kolfilter?) Tredje facket har returpump.

Något som saknas för enkelt underhåll är automatisk påfyllning av avdustat vatten. Det funderar jag på att lösa med en dunk i stativet, pump och kalkwasser.

Hanna mätare hittade jag på bulkreefsupply.com jag har kollat på deras videor och det känns som om de har lite koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inget om akvariemarknaden i USA, men se till att få en bra ro-enhet :)

Jag har försökt att hitta RO/DI enhet billigare än $150 men inte lyckats. Från jag förstått efter att ha läst på amerikanska forum är att de flesta här kör RO/DI istället för bara RO. Den stora anledningen är förmodligen att kranvatten här är ganska låg kvalité jämfört med vad vi har hemma i sverige. Med tanke på storleken på mitt tänkta akvarium borde ett vattenbyte på 1-2 gallon (4-8 liter) i veckan vara lagom?

Jag måste jämföra priset för en RO/DI enhet med hur mycket det skulle kosta att köpa och frakta hem vatten från akvaristbutiken. Tyvärr så har den närmaste akvaristbutiken väldigt trötta koraller i sina akvarium så jag är lite osäker på hur bra vatten de använder. Kan ju också vara att de inte har rätt filtrering för koraller (fosfat?) Den andra djuraffären i området har väldigt dålig skötsel av sina akvarier, så där kommer jag inte handla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150 dollar är ju ingen stor summa i sammanhanget, och som sagt, USA´s vatten är väl bara snäppet hälsosammare än att dricka vatten vid Gula flodens utlopp... tycker vattenbytet låter som lagom, dock inget som man behöver skynda med första veckorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...