Gå till innehåll

förhållande mellan hårdhet/CA/MG


StefanL

Rekommenderade inlägg

Finns det något förhållande mellan korallernas förbrukning av dessa? Dvs kan det vara något som förbrukar karbonat uttan att CA/MG förbrukas.

tex mitt 250 liters förbrukar 3g karbonat(stigs blanding)/dygn men inget eller försumbart förbrukning av CA/MG.

skall knaske säga att det är ny uppstartat så det är inte så mycket koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns något i mitt huvud som säger magnesium när det gäller kalkalger. kommer dock inte ihåg detaljerna. Jag tror det disk. mycket när preparatet "Purple up" dök upp för ett antal år sedan. Kalcium plus karbonat = Kalciumkarbonat (CaCO3)= kalksten. Magnesium formerar sig också som magnesiumkarbonat och bildandet av det sägs vara grunden till att man kan hålla en så relativ hög kalciumnivå som 440 - 450 mg/l i ett saltvattenskar. Formen av magnesiumkarbonatens kristaller skall enligt vissa uppgifter göra så att kalciumkarbonat inte fälls ut på en yta. Kar med låga magnesiumhalter drabbas också ofta av låga kalciumhalter.

Förutom nitrifikationen så konsumerar alla försurande ämnen också karbonater

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalger kan/består av stor del magnesiumkalcit. En trevlig liten egenskap kalkalger har är att man kan kolla om om PH t dippar. Kalkalger går i lösning vid ett högre PH än Kalciumkarbonat.

En annan grej som man behöver tänka på är att just den egenskapen gör att man kan få lite ryckig konsumption av just magnesium, framförallt i uppstartsläget av ett kar.

Har man god tillväxt av kalkalger kan det mycke väl betyda att man har ett ok PH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...