Gå till innehåll

Ang. kylare


hagbard

Rekommenderade inlägg

Har noterat att dessa ting inte är de billigaste tillbehören!

Jag själv bor i villa och har luftvärmepumpar..som jag kan slå om till kyla(ac) sommartid.Så jag typ fryser i den värsta värmebölja!

skulle man bo i lägenhet så är det väll bättre att köpa en portabel ac istället för en akvariekylare?

Prismässigt skiljer det inte så förfärligt o så får man nytta av det själv!Kommentarer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var glad att din luftvärmepump fungerar, min dog efter 7år endast ett av det dyrare sakerna som man inte tjänade någon el på.

Jag hoppas att jag inte behöver kyla 80L till sommaren, annars så har jag källaren som är behaglig för mig. Får väl bära ned 80L till källaren så J35 slutar att klaga på ljudet.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller kylare, vill man ha ner temperaturen mer radikalt, t ex till västkust, så är det ju inget att välja på, det är kylare som gäller. Likaså om akvariet även om det i o f s skall ha en högre temperatur ändå blir för varmt vid mer normal rumstemperatur, då är det också kylare som gäller.

Är däremot läget det att det bara är när det är som varmast på sommarn och rumstemperaturen drar iväg som akvariet blir för varmt så är det helt rimligt att i stället för att kyla akvariet kyla rummet. Att då ha en vanlig akvariekylare och ha den inne i rummet ökar ju problemet, vad den då gör är att flytta värme från akvariet till rummet men inte nog med det, för att göra det så går det åt energi som blir värme som hamnar i rummet så det blir ännu varmare så kylaren får jobba ännu hårdare osv. Rakt inget bra upplägg alltså. Ställer man kylaren utomhus och drar slang till den så kommer man ju runt det problemet, då får man ju i stället en viss avkylning av rummet eftersom kylaren flyttar ut värme från akvariet och därmed också i någon mån från rummet. Fast den lösningen är lite mer svårbyggd än med en luftvärmepump som ju är direkt konstruerad för att flytta ut värme.

Så visst, det är rakt inget fel i tänket att i vissa lägen använda ac i stället för akvariekylare. Det kan bli lägre energiförbrukning i o m att tekniken inte så att säga biter sig själv i svansen och det ger ju också komfortfördelar.

Sen finns det förvisso olika varianter på luftvärmepumpar och man får väl i någon mån vad man betalar för, en för fem tusen jobbar troligen inte lika bra och håller inte lika länge som en för tjugofem. Även om man köper dyrare varianter så får man ändå vara beredd på att de efterhand kommer att kräva service, det kan behöva fyllas på kylmedel, läckor kan behöva ses över, kompressorn kommer förr eller senare att ge upp osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu för tiden är det bättre att skaffa led. Förra året gick inte mitt 340liters kar över 27grader trotts att jag körde med ~300w med led över den. varför bråka med fula saker när man kan ha något bättre för karet som man kan använda hela året?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...