Torreador Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Hej på erJag och ungarna var på Kap Verde förra veckan och då snorklade vi en bit utanför stranden där det var massa stenar. Där hittade vi en otroligt vacker muräna. Den var ca 50-60 cm lång och svart/gul randig. Jag har försökt googla lite men jag har inte hittat något.Någon som har någon ide om vad det kan vara?(vill ni se bilder från Kap Verde och ön Sal så kan ni se det på bloggen, men det är inga undervattensbilder, hade ingen sådan kamera med mig tyvärr). Citera
dahlgren Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 http://se.reeflex.net/tiere/1944_Echidna_catenata.htm ? Citera
Torreador Postat 22 februari 2013 Författare Postat 22 februari 2013 Det kan vara den, men kan de gula fälten variera i storlek? Jag har för mig att den muränan vi såg hade bredare gula ränder än denna. Citera
Torreador Postat 23 februari 2013 Författare Postat 23 februari 2013 Vi har lite olika åsikt jag och min dotter. Det märkte vi när vi kollade på bilderna. Min dotter minns den som svart med sandfärgade fläckar och jag minns den som svart med gula ränder.... Skumt!!Men så hittade vi några bilder på muränor som liksom var både fläckiga och randiga, kanske därför vi tänker på den på olika vis. Bland annat den här:Det känns inte som om vi hittat riktigt rätt men något åt detta hållet. Den vi såg var ganska smal, inte tjock som en del muränor. Denna var lång och smal med ganska litet huvud. Ordentligt platt svans, men det har väl de flesta antar jag. Det kanske är helt omöjligt att hitta rätt på vår vaga beskrivning och det är ju inte viktigt heller, jag blev bara nyfiken. Citera
Edward Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 En vild gissning, http://se.reeflex.net/tiere/145_Rhinomuraena_quaesita.htm Citera
Torreador Postat 23 februari 2013 Författare Postat 23 februari 2013 Hahaha, ja DEN var det!! ;-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.