Gå till innehåll

skummare i juwels filterfack


slarvid

Rekommenderade inlägg

Satt och funderade på hur och jag ska konvertera om mitt juwel Rio 400 på bästa sätt om det blir aktuellt! Juwel har ju egna innerfilter med ytavrinning. Funkar det att ta ut mediakorgarna och trycka i en skummare där tror ni?

Jag hade tänkt göra likadant i mitt lido. Det hänger väl mest på att fixa en skummare som passar. Men jag tror att man bör se till att ha flöde genom lådan också så man inte skummar samma vatten hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade skummare i filterfacket på mitt gamla rio 180. Jag prova både tunze 9002 och Bubble magus Nac QQ, båda funkade bra. I det facket hade jag då även sensorn för vattenpåfyllning. Ser man till att ha en vettig pump i botten av facket kan man få en lägre nivå i facket och då blir det även en effektiv ytavrinning.

Tyvärr är det få skummare som klarar av ett 400L kar som passar i detta fack. Som Torsten skriver så har Juwel en egn skummare som enligt tillverkaren ska klara 500L och den är ju gjord för att sitta i det filterfacket.

I min gamla rio 180 tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34699-Stoffes-Juwel-Rio-180 så kan man se hur det ser ut med en tunze 9002, inlägg 10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag byggde om det facket så började jag med att titta på vad som skulle få plats. I mitt fall ville jag att facket skulle fungera som ytavrinning och ha utrymme för vattenpåfyllningssensor samt skummare. Jag täppte till det nedre gallret så att allt vatten in i filterfacket var tvunget att komma in genom ytgallret och åka ut genom returpumpen (hade en runt 1000L/H har jag för mig). När allt är tätt så styr pumpens kapacitet vattennivån i filterfacket, därför är det bra med ställbara pumpar, jag använde en ehiem pump som jag ströp lite för att få en vattennivå som passade min skummare. Om man bygger om filterfacket så det blir ytavrinning som jag gjorde så får man vara medveten om att det är i facket man kommer se störst skillnad på vattennivån på grund av avdunstning, därför såg jag det som vitalt att man även hade en nivågivare gär för vattenpåfyllning så inte skummaren får fel vattennivå.

Hittar man bara lämplig utrustning så är det väldigt enkelt att göra detta fack till en micro-sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...