Gå till innehåll

Lite råd för drift av Dymax IQ3


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte ta utmaningen och ställa ett Dymax IQ3 på skrivbordet på jobbet. Jag vet inte hur många av er som kör en IQ3:a men ni som gör vill ni dela med er av era erfarenheter gällande:

* Uppvärmning, vad fungerar?

* Vattenbyten? Har ni djur eller bara korall?

* Dunstning, hur mycket dunstar av - värt att köra någon nano-påfyllare?

* Andra problem, cirkulation, smuts etc?

* Råd om tillbehör - sett att det finns lock, extra lampor mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Jag tänkte ta utmaningen och ställa ett Dymax IQ3 på skrivbordet på jobbet. Jag vet inte hur många av er som kör en IQ3:a men ni som gör vill ni dela med er av era erfarenheter gällande:* Uppvärmning, vad fungerar?* Vattenbyten? Har ni djur eller bara korall?* Dunstning, hur mycket dunstar av - värt att köra någon nano-påfyllare?* Andra problem, cirkulation, smuts etc?* Råd om tillbehör - sett att det finns lock, extra lampor mm.
Har ett sedan ett par veckor. Har idag en sexyshrimp och ett par stylophorafraggar som verkar vilja ha mer ljus. Köpte till ett lock så fyller väl på ett par dl varannan dag ca. Vattenbyte blir ca en liter i veckan. Mvh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret! Hur märker du på Stylophororna att dom inte tycker ljuset är tillräckligt - bleknar dom?

Räkan, hur matar du den? Shrimpsticks eller liknande? Eftersom karet är så litet så finns det väl inte mycket annat att leva av antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du det skulle hjälpa att addera ytterligare en lampa som den som följer med eller krävs det något helt annat för SPS?

Är ganska osäker på vad det är för spektra på lyset, men det blir ju mer lyse så kanske. Tanken va väl egentligen mjukisar men sen fick jag ett par fraggar över så kan ju lika väl testa att ha dom där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mitt håller samma temperatur som inomhustempetaturen. 22 grader inne och 22 grader i vattnet. Pumpen alstrar alltså inte mycket värme. La i en 5w Zoolux Nanolife doppvärmare och har nu 26 grader. Doppvärmaren har ingen termostat så får plocka upp den om det blir varmare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, jag har en lösning på ljuset. Prata med Gurra600 han hade blåljus till salu modell mindre i LED (en mjuk strip tror jag det var) det borde ge korallerna vad de behöver. Hade jag haft ett så litet kar hade jag har något form av liten krabba kanske oshimai, vet inte hur små pompom är men annars är de ju väldigt intressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...