Gå till innehåll

LED Nyheter?


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Har kört salt i snart 3 år nu och anser mig som nybörjare. Har planer på ett nytt 530 kar 160x60x60 och letar LED. Har kört AI Sol från start och tycker dom funkar bra men det finns säkert bättre. Tycker det är ganska svårt med alla artiklar och reviews....

Någon som har några bra tips? DIY är inget för mig...har kikat lite på EcoTech som många verkar gilla men den verkar ligga i samma segment som AI Sol/Vega. Läste lite om dessa http://orphek.com/, någon som vet något om det är något att ha eller om det bara är dyrt?

Jag vill helst styra all från Profiluxen om möjligt.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry :)

Tänkte göra ett försök med fokus på stenkoraller LPS,SPS samt lite mjukisar. Inte någon direkt fisk.

I det kar jag har idag har jag 2 olika Acropora, en av dom växer och frodas medans den andra mest lever. Mjukisarna (Sinaularia) växer som galningar, har även en tubipora som verkar må mycket bra. Kör 2 st AI Sol i detta som jag inte vågar blåsa på fullt. Googlade runt lite och hittade en review som typ halvsågade allt utom LED från TMC AquaRay eller Orphek men det finns ju massa reviews och dom flesta går isär. Jag har för dålig koll på på spectrum eller PAR/PUR för att bedömma om en ramp är bra eller dålig.

Jag har inte tänkt lägga 40 000 :- på en ramp även om den är fantastisk men jag vill inte heller pyssla med massa billiga DIY kit :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två Maxspect Razor 160w. Ställ SPS lite högt där ljuset är mest koncentrerat, resten klarar sig vart som i karet. 9000:- med lite prutande i butik och du är i hamn.

Annars tror jag förra årets bästa ramp är GHL Mitras. Men det drar snabbt iväg i pris då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon ;)

Men det är inte många hundralappar att tjäna. Kan vara bra att ha svensk garanti... Srn frakten till sverige och moms och tull så är man nog torsk

Trodde Ormet var en kille? jaja. Vi säger väl Hen då :P

Hur är det med kontakterna från Staterna, behövs kanske en trafo för att få det att funka? Själv köper jag inte saker med sladd utanför EU.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde Ormet var en kille? jaja. Vi säger väl Hen då :P

Hur är det med kontakterna från Staterna, behövs kanske en trafo för att få det att funka? Själv köper jag inte saker med sladd utanför EU.

Trodde det var tweeny som skrev det - ormet är en riktig karlakarl!

Nåväl, tull och moms åker man på, så runt 28% upp är det frågan om, plus frakt (som tillkommer för internationella prder om man läser det finstilta) , som du också får betala moms på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativ kika inom EU. Tycker mig se en kurva nedåt även i detta land :) Razor har ju sjunkit en hel del :)

Jag köper mycket prylar överlag från asien då inte bara vattenrelaterat och enu hur jag en vrider på det så blir det inte billigare att köpa här ink alla avgifter. När jag gör dyrare årdrar så använder jag dispruduktions företag då får man ett slutpris ink allt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog hålla med dom föregående, att få amerikanska firmor o skicka till europa är ett elände ibland, och om dom går med på det så kan det bli dyrt.

Jag försökte få en firma o skicka en pinwheel till min PSK-2500 då detta inte fanns i europa eller asien o få tag på, frakten hade kostat 5-6ggr så mycket som delen ;)

Ett så stort o tungt paket som ett par ramper fastnar nästan garanterat i tullen vad dom än skriver på dom...

Hur är det med elektroniken i dessa? Är det bara o byta kabel eller har dom egna don som är anpassade till det lokala elnätet?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elektronik är synnerligen intresant för tullen :) hehe jag kör aldrig med gift eller liknande för fastnar det kan det bli små jobbigt. Där emot när man beställer saker utomlands bör man sätta sig ser och tänka om det är något mer man behöver. Och garantier mm för man ofta sköta själv men det är ofta inga problem det kan ju bli lite frakt hit och dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen :)

Köpte mina AI Sol från Saltysupply och det blev en hel del tull men funka fint. Lite surt att köpa utanför Sverige när prylar pajar dock, köpte lite skrot från tyskland och det blev ordenligt dyrt och struligt när det paja.Pacific Sun prylarna verkar intressant någon som kör någon ramp från dom idag? Vill om möjligt köra profiluxen mot ljuset, funkar det mot razor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...