Gå till innehåll

Byta vridpott på Meanwell CLG-150-48B?


brevix

Rekommenderade inlägg

har lite skumma fenomen på min led ramp .

det är ett 120st x 3w kit med 2st Meanwell CLG-150-48B led drivare.

efter en stund i drift börjar dioderna att blinka högfrekvent.

och när jag vrider på vridpottarna blinkar lederna och är svåra att ställa in , typ glapp kontat idem.

även ett pipande ljud kommer från led drivarna.

tänkte börja med att byta ut trimpottarna eller vad kan det vara för fel???.. vad ska jag ersätta dem med ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är totalt nolla på el men är inte dessa rated för 150W. 2 stycken blir 300w

120 x 3 w= 360 W

Kanske är helt ute och cyklar, men då kan ni i alla fall skratta åt mig ;)

Går att göra så, om man inte kör full malle på chipen.. Dvs du kanske kör 2,5w på varje chip istället tex..

Det man ska ha koll på är fV , vilket är milt sagt viktigt i bygget.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har lite skumma fenomen på min led ramp .

det är ett 120st x 3w kit med 2st Meanwell CLG-150-48B led drivare.

efter en stund i drift börjar dioderna att blinka högfrekvent.

och när jag vrider på vridpottarna blinkar lederna och är svåra att ställa in , typ glapp kontat idem.

även ett pipande ljud kommer från led drivarna.

tänkte börja med att byta ut trimpottarna eller vad kan det vara för fel???.. vad ska jag ersätta dem med ??

Har du samma belastning på båda driversen ?? Gör båda samma sak ang larm.. ? Hur har du kopplat osv.. Tror inte det är samma fel på två drivers bara sådär..tror tyvärr ditt bygge snarare har något konstruktions fel av något slag, men förklara mer av bygget innan du kan få mer exakt hjälp.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kittet eventuellt till LED:erna

Rent allmänt ger den 3,2 A så den är nog avsedd för att parallelkoppla ett antal slingor. Exempelvis skulle jag tro att den är avsedd för parallellkoppla 5 slingor bestånde av 12 LED i serie - ger då en strömstyrka (Teoeritiskt!!!!) på 3,2/5 = 640 mA och (beroende lite på vilka LED det är ett totalt FV mellan 36 och 44 V vilket ligger inom toleransen för den drivern (36-48 V) Märk väl om du parallellkopplar så här så måste du använda samma typ av LED i samtliga 5 slingor eller åtminstone ha exakt samma kombination av LED i varje enskild slinga (per driver alltså)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, så är det kopplat 5x12 till varje led drivare och blåa på ena och vita på andra.

tillägga att drivarna blir lite varma typ 50c .så jag monterade dem på en alu-plåt för jag trodde att det var värme problem ,men detta hjälpte inte.

http://www.aquastyleonline.com/products/120--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html

Ändrat av brevix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kommer ihåg rätt så ger denna driver fullt ös om du kopplar bort dimmerpotentiometern. Koppla bort "potten" och kör. Har du samma problem då så sitter inte felet i "potten" i alla fall.

Har du mycket annat inkopplat i huset av elektroniskt driver karraktär? Sådana här problem kan uppstå på grund av övertoner från olika apparater. Du får en inte helt perfekt sinuskurva i ditt AC nät - se här

Prova med anslutning till någon annan säkringsgrupp (annan fas), prova med anslutning i jordat uttag.

Får du samma problem både på vita och blå drivers?

Vidare felsökning:

Mät upp FV på varje slinga och om du har en multimeter som klarar det även vad du har för mA över varje slinga. För slingans FV mät mellan plus på första LED och minus på sista LED i slingan (den om 12 alltså). Strömen mäter du i serie med slingan exempelvis + från drivern (bäst anslutningspunkten) kopplar du till plus på multimetern och minus från multimetern till plus på den första LED i slingan du skall mäta. Observera du kan behöva byta uttag på multimetern.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok mätt lite ... provade att mätta totala FV från drivarna och de är 47v på blåa och 43v vita .

så den blåa är det bra drag i , men den vita är väll lite för låg FV till så jag tittar på den...

det märkliga är att när jag håller i kablarna som man "dimmar" med (potten bort kopplad) så ökar FV till 47v !!?

tänkte då att jag mätte vilken potential jag hade mellan fingrarna och det visar ca 1 M ohm ,enkelt tänkte jag och tog ett 1M ohm motstånd och kopplade in det mellan kablarna....MEN INTE DÅ det blev 43v i FV ändå ?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dioderna blinkar och det piper från nätdelarna ...fenomenet blir när jag dimmar ner blåa linan och vita när jag dimmar upp den !!??

frekvensen ändras när jag rör på potten.

verkar var typ något jordfel eller liknande.... skumt

ska jag nöja mig med 43v på de vita ?? detta med potensiometern bort koppla ...eller också får jag sitta och hålla i kablarna haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du inte har kopplat in "potten" utan de går på max - då blinkar det inte?

Funkar det när Potten inte är inkopplad så skaffa en ny. Skall tydligen vara 0-4,7 Kohm enligt http://www.meanwell.com/search/clg-150/CLG-150-spec.pdf - sid 3

43 i FV på de vita är ok (ligger i spannet

Nu till lite konstiga grejer

Se till att AC ( nollan och fasen) ligger samma på bägge aggregaten. Sätt i stickproppen. dimma - blinkar och tjuter det - vänd på stickkontakten i vägguttaget. Alternativt koppla dem på olika kontakter och vänd och vrid (det börjar likna övertoner)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tar jag bort potten så slutar det att blinka och pipa , med potten inkopplad så kommer fenomenet igen och FV ökar till 46v och det blir bätter ljus .

provade med en annan vridpott på 5,0 Kohm och med den blev det samma fenomen.

det knepiga är ju att när jag håller i kablarna till potten så ökar FV till 46v inga ljud el blinkningar och bra drag i det vita ljuset.

jag kan klara mig utan dimm funktionen men vill gärna ha det ljuset som blir vid 46v .

trodde det var så enkelt att koppla in en 1 Mohm mellan kablarna men så var det inte ,blev 43v samma som utan något inkopplat

fas och nolla ligger på samma ,kör med en "silver sheld" timer (programeras men dator) svårt att ta en annan fas .. men kan ju prova att växla mellan drivarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat utan Silver Shield - mina erfarenheter med dem är så där. När man väl får en som fungerar så fungerar den bra men jag skickade en till Tyskland 3 gånger som reklammation :)

Det märkliga är att du får bättre ström (mer "drag") när du håller i kabeln ( med dessa konstant ström agg så är det strömmen som styr - FV följer strömmen). Håller du mellan dem? Enligt spec så skall den ge > 100 % utan kabel inkopplad, alltså lite mer "drag" än med dimkabel. Någon annan hade ett liknande problem har jag för mig - felet där var att på någon LED så hade det kommit en lödloppa ner till kylflänsen - kontrollera samtliga lödningar eller anslutningar till LED.

Har du möjligheter att kontrollmäta strömmen?

Har du jordat driverna?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tar jag bort potten så slutar det att blinka och pipa , med potten inkopplad så kommer fenomenet igen och FV ökar till 46v och det blir bätter ljus .

provade med en annan vridpott på 5,0 Kohm och med den blev det samma fenomen.

det knepiga är ju att när jag håller i kablarna till potten så ökar FV till 46v inga ljud el blinkningar och bra drag i det vita ljuset.

jag kan klara mig utan dimm funktionen men vill gärna ha det ljuset som blir vid 46v .

trodde det var så enkelt att koppla in en 1 Mohm mellan kablarna men så var det inte ,blev 43v samma som utan något inkopplat

fas och nolla ligger på samma ,kör med en "silver sheld" timer (programeras men dator) svårt att ta en annan fas .. men kan ju prova att växla mellan drivarna..

Hej

En liten fundering; har du mätt strömmen när du får Vf = 46V över de vita? Jag blir lite orolig att du går över specen på LEDarna vilket är 700mA på dessa om jag inte minns fel. För mig låter 43V som om det skulle kunna vara helt rätt. Men har inte hundra koll på just dessa LEDar.

En annan sak som du säkert redan kontollerat; du har mätt att du inte har kontakt mellan kylflänsen och någon av dina lödpunkter i alla slingor?

MVH

/Janne

EDIT: Såg att Lasse precis hann före med "flänskontakten" :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok får kolla alla 240 lödningar :snurrig:

håller i ena kabeln med väster hand och andra med höger..

totala strömmen från drivarna kan jag kolla .. enskilda slingor blir det att börja klippa i kablarna :-(

jordat drivarna, men inte plåten de stitter på .... jag hade samma fel med drivarna lösa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då kanske jag ska oroa mig för den blåa singan som är 47v ??

spec på led:arna

Color temperature: 10000K

Forward voltage: 3.7V @700mA

Lumens: 180-200

Max. current: 700mA

Wavelength: 462-465nm

Forward voltage: 3.6V @700mA

Lumens: 30-40

Max. current: 700mA

det skiljer 0,10 v på dem, kan det vara därför det skiljet i volt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...