Gå till innehåll

Vit sjuk Xenia


Rekommenderade inlägg

Hej!

Har upptäckt att några Xenia-kolonier har blivit vita och mår mindre bra. Misstänker att det har med de senaste dagarnas värme att göra då akvarietvattnet gick upp till något över 30. Allt annat mår bra, även c:a 60% av andra Xenia-kolonierna.

Är det här nån sorts svampsjukdom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hände med en av mina när jag inte fyllde på vatten på 2 dagar. Fast salthalten ökade bara med 0.002 i vilken enhet det nu är (från 1.023-1.025). Vet ej om det är orsaken då min porites inte ens drog in polyperna. Fattar inte hur du kan ha problem med Xenia, här växer den värre än ogräs. Kanske inte mycket till hjälp men ändå.

Förresten så drog en annan ihop sig när jag mer bara hade lite caulerpa, sand och vatten i karet, och då var det nitrat (ca 50) och temp på 28. Annars så har inget hänt mina.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina större Xeniakolonier har nästan helt försvunnit de senaste 2 veckorna, dvs inte bara mått dåligt utan helt förtvinat bort. Jag ser två orsaker, dels hög temperatur (30 som värst), dels att en läderkorall nästan helt vuxit över kolonin och därmed skymt ljus och vattenflöde. Alla vattenvärden är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig kan det inte har virt ljuset då de står helt fritt men det de ett par dagarna med temp uppemot 30 måste ha varit bovet. Ska hem och kolla om det har blivit sämre. I så fall måste jag antagligen göra några kirurgiska ingrepp och rensa rejällt bland kolonierna om de andra ska nån chans att klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...