Gå till innehåll

ZeoBak, vad är/gör det egentligen?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Hade nyligen en uppblossande ammoniumspik i akvariet, vart det hela började vet jag ej. Kanske en sidoeffekt av en behandling av Cyano eller något djur som gick och dog nånstans som jag ej hittade. Hur som helst så fick jag rådet av Ted B på Bioted att dosera Zeobak för att ta ner den klättrande spiken. Mycket riktigt så efter ett par timmar var ammoniumet helt borta, det klättrade upp lite fram till jag doserade nästa zeobak-dos ett par dagar senare för att sedan direkt försvinna. Efter två doser så är nivåerna nere på noll igen.

Jag vet inte om jag kan tillskriva Zeobaken något av detta, kanske hade det en partiell inverkan på processen som helhet vad vet jag. Men det väckte lite frågor som jag inte funnit något svar på. Läser man marknadsföringen av Zeobak så är det ganska otydligt vad det innehåller förutom lite bakteriesträngar och kanske ev aminosyror. Men vad gör dessa bakterier, kanske lever dom av bl.a. ammonium/ammoniak men jag antar att dom inte fortplantar sig i tanken eftersom man skall dosera två gånger i veckan? Det verkar med andra ord inte vara en startkultur? Jag vet att det är en del av Zeovit-systemet men frågan är om jag skall fortsätta använda det nu när mitt initiala problem verkar ha försvunnit. Finns det fördelar för mig att fortsätta använda det?

Jag förstår väl helt enkelt inte vad det är till för. Förutom att ta kål på temporära ammoniumspikar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bakteriekultur.

Om zeobak innehåller några speciella bakterier som är anpassade för zeovitmetoden är det nog bara hell Pohl själv som vet, eller om det innehåller något mer.

Bakterierna igår i kvävecykeln, dom omvandlar ammonium till nitrit och vidare till nitrat.

Finns mängder med såna kulturer på marknaden, sera nitrivec är en till i mängden.

Det dom gör att dom boostar upp mängden bakterier i systemet så dom kan ta hand om näringsämnena fortare.

Jag anser att det kan vara bra att slå i några droppar då och då för att hålla en frisk bakteriestam i karet.

Det har talats om monokultur i kar som gått en längre tid, med lite problem med höga näringsvärden.

Och ja, dom förökar sig, ganska fort med, om jag inte missminner mig helt så har dom en livscykel på en kvart eller något åt det hållet, men det får bakterieguruna svara på bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Varför dör inte bakterierna i flaskan då?

Det finns bakterier som kan gå in i ett slumrande stadie där metabolism mer eller mindre upphör när dom hamnar i ogynnsamma förhållanden. Kanske finns det något i flaskan som skapar detta stadie för dessa bakterier. Eller så är det en flaska väldigt dyrt vatten ... det lär vi väl aldrig få veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...