Gå till innehåll

Ventilation


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Funderar på att göra hål och montera fläktar i locket på mitt jad 128 för att få ut värme och kondens. Frågan är om jag monterar fläktarna så att dom drar ur värme drar dom ut all syre då? Har skummare med luftslangen utanför karet, räcker det isf till syresättning?

Eller ska fläktarna monteras så att det blåser in i karet?

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att göra hål och montera fläktar i locket på mitt jad 128 för att få ut värme och kondens. Frågan är om jag monterar fläktarna så att dom drar ur värme drar dom ut all syre då? Har skummare med luftslangen utanför karet, räcker det isf till syresättning?

Eller ska fläktarna monteras så att det blåser in i karet?

MVH

Det som kommer in måste komma ut - annars stannar fläkten för den orkar inte blåsa mot ett övertryck eller suga mot ett undertryck

Ska monteras så dom blåser in. Glöm inte borra upp ett lufthål så luften kan komma ut med.

Bäst kontroll på det sättet.

Kommer kondensen ut också då?

/Anderzon_

Självklart - Den mängd luft som kommer in måste komma ut och såvida du inte får en kortslutning, dvs samma luftmolekyler som blåses in går ut, så ersätter den yttre torrare luften sama luftmängd fuktig luft. Märk väl att ny torrare luft tar upp mer fukt så du får en kontinuerlig ström av fuktig luft ut

Det är ju ett antal hål på sidorna och bak för kabelgenomföring osv, räcker inte det isf?

Beror på mängden luft som blåses in eller ut

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som kommer in måste komma ut - annars stannar fläkten för den orkar inte blåsa mot ett övertryck eller suga mot ett undertryck

Bäst kontroll på det sättet.

Självklart - Den mängd luft som kommer in måste komma ut och såvida du inte får en kortslutning, dvs samma luftmolekyler som blåses in går ut, så ersätter den yttre torrare luften sama luftmängd fuktig luft. Märk väl att ny torrare luft tar upp mer fukt så du får en kontinuerlig ström av fuktig luft ut

Beror på mängden luft som blåses in eller ut

MVH Lasse

Tackar.

Har sett att rsm 130 har en liten fläkt bak på locket, blåser den in eller ut? Så det går alltså inte att ha fläkten till att blåsa ut?

Har två 80fläktar som va tänkt att använda men kanske räcker med en? Dom är på 1400 rpm och 16 cfm stycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du problem med värme och kondens i locket?

Nej, inte direkt. Men jag har inte standardbelysning utan har en inbyggd maxspect-led så värmen har inte varit något problem än. Jag kör inte fläkten under nätterna, så på morgonen är det lite kondens under locket. Men det är inget som stör. Flödet är också ganska lågt så det smiter nog ut lite överallt. Jag vet inte vilket lock du har men att det ska vara så tätt att det inte släpper ut luften verkar lite osannolikt. Men så kanske det blir för dig, det kan jag inte svära på.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha den att blåsa hur du vill men oftast blir det lite bättre resultat om den blåser in - man skapar ett litet övertryck och åtminstone jag inbillar mig att man har lite mer kontroll över denna situation.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte direkt. Men jag har inte standardbelysning utan har en inbyggd maxspect-led så värmen har inte varit något problem än. Jag kör inte fläkten under nätterna, så på morgonen är det lite kondens under locket. Men det är inget som stör. Flödet är också ganska lågt så det smiter nog ut lite överallt. Jag vet inte vilket lock du har men att det ska vara så tätt att det inte släpper ut luften verkar lite osannolikt. Men så kanske det blir för dig, det kan jag inte svära på.

/D

Nej så tätt är det nog inte men har ju 150watt mh under locket så blir ju lite värme. Har rätt mycket kondens av nån anledning som jag stör mig på. Rinner och droppar längs sidorna och baksidan varje gång jag öppnar så man får torka rutorna hela tiden. Väldigt störigt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha den att blåsa hur du vill men oftast blir det lite bättre resultat om den blåser in - man skapar ett litet övertryck och åtminstone jag inbillar mig att man har lite mer kontroll över denna situation.

MVH Lasse

Tack. Jag tänkte mest på syresättningen, så jag inte drar ut syret. Skummaren tar ju luften utifrån locket så det borde väl kanske räcka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, nej så mycket kondens har jag inte. Testa att sätta in en fläkt så ser du vad som händer. För det låter ju som att det behövs.

Jo det får bli så men vill tänka genom det lite och få lite tips innan jag sätter borren i locket, lite jobbigt om det blir fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du blåser in slipper du dessutom en koncentrerad ström av luft med hög fukthalt. Om min fläkt blåst ut luft hade jag antagligen fått problem med tapeten på väggen precis bakom.

Men om du får ut luft så får du också in lika mycket luft, så för syresättningen bör det inte spela någon roll åt vilket håll fläkten blåser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du blåser in slipper du dessutom en koncentrerad ström av luft med hög fukthalt. Om min fläkt blåst ut luft hade jag antagligen fått problem med tapeten på väggen precis bakom.

Men om du får ut luft så får du också in lika mycket luft, så för syresättningen bör det inte spela någon roll åt vilket håll fläkten blåser.

Helt sant, annars hade ju fläkten stannat om det varit helt tätt. Kommer nog sätta min i toppen på det bakre locket, borde ju räcka med en 80fläkt på lågt varv om rsm bara har en 40(?) på högvarv. Är det några ventilationshål på locket på rsm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stannar gör den nog inte men du får inte in så mycket ny luft om det är för tätt. Men som sagt, jag har svårt att se att det ska vara så tätt.

Det är öppet i bakkant, sen har det suttit fläktar till orginalbelysningen som det finns ett ventilationsgaller till. Men där blåser det nu ut luft från min led. Så jag vet inte vart luften tar vägen. Det är så lågt flöde så jag har aldrig märkt vart det tar vägen, men jag har iofs aldrig undersökt det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt har ju bara ventilation för lampan den tar luft från galler på ena sidan och blåser ut på andra men den är bara till för lampan, ingen fukt från karet kommer ut den vägen då täckglaset till lampan är tätat med gummipackningar. Så det finns inga ventilationshål alls förutom kabel och slanggenomföringar. Kan nog tycka att det är en miss av de som tillverkat det.

post-3331-14468928711021_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle fläkten stanna om det var helt tätt på sugsidan?

Det som händer är vad man brukar kalla "surge". En luftpump klarar att hålla ett visst tryckförhållande somäven är relaterat till flödet. Stryper man helt så kommer man till ett läge där man får ett visst underteyck relativt atmosfärstrycket och sen håller pumpen det tryckeförhållandet tills man stänger av den (vacuumpump)

Det som dock kan inträffa är att det böor för varmt, men det gäller mer kompressorer, lnappast en sådan här fläkt.

Sen att man givetvis måste släppa in ny luft är en annan sak, men där kom dagens utvikning från pumpmannen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men som lasse skrev någonstans så kunde den stanna. Pumpmannen? vem är det :s men det räcker mao att bara blåsa in luft, den luften som kommer in sipprar då ut genom springor och hål i locket?

Skulle säga att om det finns en springa så kommer det in luft om du ger ur med fläkten också.

Det behöver inte vara några monsterfläden, vilken föäkt som jelst omsätter liften mellan battenyta och huv många gånger per timme.

Refererade till mig skälv som pumpmannen då jag jobbat rätt många år både med kompresorer och vattenpumpar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svaga fläktar och om det är bom tätt så stannar fläkten eftersom den undertrycket blir för stort - samma gäller om den blåser in - det är min erfarenhet i alla fall. IOFs så när den stannar så utjämnas undertrycket och den går igång igen men det kommer till ett läge där ut och in (genom fläkten) kommer i jämnvikt. Stanna är kanske att ta i men varvtalet går ner ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-3331-14468928723783_thumb.jpg

Så blev resultatet, fläktarna körs på 7.2 volt så borde väl bli ca 700rpm blir det sen för varmt går dom att öka till 12 volt och ca 1400 rpm. Monterade dom så att dom blåser in i karet nu så får väl se imorgon om temp och kondens minskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu testkört ett dygn och kondensen var helt bort däremot blev kylningen lite väl bra, hade ca 23 grader i morse. Fläktarna går nu på 3 volt så dom snurrar riktigt sakta. Förstår inte varför värmaren inte har gått igång den står på 25?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...