Gå till innehåll

salaris. Valenciennea strigata


kryllet

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har problem angående salaris och Valenciennea strigata. Haft dessa två arter under olika tider. Hade salarisen först i säkert 10-11 mån. Sen hittade jag den tyvärr död på botten. Vattenvärdena var bra när den dog. Sen efter det köpte jag en Valenciennea strigata. Den levde bara i två veckor. Vattenvärdena var även då bra. Så nu är jag lite fundersam. är akvariet för litet tro? är där för lite mat till den typen av fiskar. Allt annat i akvariet lever och frodas. akvariet är ett 60l clown hotell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smalnade fiskarna av innan de dog? Tarmparasiter verkar inte vara helt ovanligt när det gäller sandvändare i alla fall. Den salarias jag haft åt bara alger. Så med dålig algtillväxt kanske en sån kan svälta.

Jag vill tycka att sandvändaren smalnade. han tuggade sand som en galning den första veckan och allt verkade bra. sen slutade han visa sig och blev lite smalare. Finns det något bra foder som hjälper dessa fiskar. Jag tycker dom är väldigt trevliga att titta pp, så hade gärna haft en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft flera stycken..alla mina har tagit frys foder..men dock haft en som av smalnat troligen tarmparasit, då började jag mata med mera vitlök i maten som jag läste någon stans att de skulle funka och idag är han go och glad och inga problem efter flytt eller så heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda fiskarna som det redan nämnt kan vara svåra att få att äta annat speciellt salarisen. Salarisen svälter pga för lite alger och strigatan av för lite föda i sanden. Till salarisen kan du kasta ner torrfoder anpassat till malar då jag har för mig att någon hade testat det och det var ganska populärt, efter att salarisen börjat ta det kommer han säkerligen börja testa lite annat också. Vad man också kan göra för att få fiskar att ta mat är att mata ofta och mycket - förhoppningsvis kommer de efter första tuggan bli intresserade och börja smaka mer.

Jag själv har båda fiskarna du nämner och de äter allt och har snart haft de i ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Salarias fasciatus som höll på att svälta ihjäl. Slängde i Tropical Green Algae Wafers (till L-malar) och efter några dagar började han äta dessa. Därefter dröjde det inte länge innan den även åt Formula 2 pellets och frysmat i from av Artemia. Han blev med tiden extremt tjock. Min Valenciennae pulleraris uppskattade även den Algtabletterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...