Gå till innehåll

Euphyllia Glabrescens - vattenström & ljus?


Chum

Rekommenderade inlägg

Har en nyinköpt STOR Euphyllia Glabrescens med 8 huvuden... samt en par frågor till er veteraner: kan den ta stryk av stark ström? Bästa platsen i akvariet (utrymmesmässigt samt estetiskt) är ganska nära det inkommande vattnet så polyperna rör sig relativt mycket. Bör jag försöka hitta en mer lugn plats där de mer svajar än "fladdrar". Och ur är det med ljus? Är de känsliga för starkt/mycket ljus? Jag vet hur man söker info online och i böcker, men jag vill veta vad ni mer erfarenhet säger...

-bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det huvud som utsätts alldeles för stark ström kan dö är min erfarenhet. den behöver inte super med ljus men skall häller inte tå skuggigt. Växlande flöde så den gungar lite bort o fram tycker jag funkar bäst. alltså inte i ett konstant strömmande flöde så armarna hänger åt samma håll för jämnan. Den skall även ha gott om platts då huvudena lätt dör ifall den lutas mot en sten tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Har kopplat ur 8000 l/h-pumpen och kör nu bara en 4000 l/h pump. Nu svajar de mjukt istället för att nästan skaka av strömmen. De står dock fortfarande ljust på toppen av pelaren, men det kanske är ok. Det är ju en stenkorall iaf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på stenkoraller av olika slag, LPS kräver mindre ljus och flöde än SPS.

Ljuset påverkar färgerna i sin tur, vissa som acanastrea(LPS) kan tappa färger av för mycket ljus medan dom flesta SPS tappar färger i för lite ljus.

Euphyllia kan bli lite bleka/genomskinliga i mycket ljus och lägre näringsämnesbelastning, men dom klarar sig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo SPS/LPS har jag hyfsad koll på iaf =) Och det verkar stämma att Eyphyllia blir blekare av mkt ljus. Har både Glabrescens, Divisa och Paraancora. Den sista verkar gilla mkt ljus. De andra sorterna ter sig onekligen lite mindre klargröna (och mer genomskinliga) i det starkare ljuset. Finns dock ingen annan plats som jag får plats med denna 8-huvade sak =/ Det minskade flödet fick den iaf att breda ut sig mycket mer än innan när strömmen var så stark att polyperna fladdrade...

post-6800-14468928781291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...