Gå till innehåll

Dosera MICROBE-LIFE gravel & substrate cleaner


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Köpte flaska av Triton men skulle frågat hur man dosera, för även om jag läser på flaskan så stämmer det inte.

Får det till att jag ska dosera typ 1 dl per gång.

Jag har tottalt 500 liter i burken, och då har jag räknat bort sten å annan utrustning.

Nån där ute som vet hur mycke jag ska hälla i per gång.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thomas! Du har nog räknat rätt. Jag doserade 60ml per gång och jag har ca 220L vatten. Räkna med att det blir rejält mörkt och grumligt och är så ca ett dygn - därefter blir vattnet klarare än innan du doserade :). Jag fick ner nitrat/fosfat ordentligt när jag använde detta och är väldigt nöjd.

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också provat på medlet. Fungerar riktigt bra.

Plockade ur min sten igår och den såg riktigt bra ut.

(Ska starta om karet och har bestämt att göra det med ny sten... Vilket jag nu tycker kanske är helt i onödan)

Det blir svart vatten i några dagar och ha koll på skummaren :) den får jobba på bra

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har doserat igårkväll och allt vart svart men dagen efter var vattnet kristalklart, men jag antar att allt fasna i min socka som jag har innan allt vatten hamnar i sumpen.

Har det nån betydelse om man kör UVC eller ej.

Vart ingen skilnad med cyano eller rödslem.

Har halva flaskan kvar, och tängte häla i den efter några svarat på det här.

När ska man se effekten efter man hält i smörjan.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning om vad medlet gör är lite förenklat sagt att göra rent porerna i stenen. Det innebär att stenen fungerar bättre att filtrera och hålla vattnet rent.

Det som den uppmärksamme kan se är att stenarna blir renare och att ev fosfat och nitrat sjunker sakta. Cyano får sin näring ifrån denna "beläggning" och borde därför minska efterhand på dessa ytor.

Dosera enligt anvisningarna :)

// Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...