Perk Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Hej pÄ er!Jag har hÀngt hÀr pÄ guiden i ett antal Är men inte gjort sÄ mycket vÀsen av mig. Har fÄtt mÄnga bra tips under tiden. Jag har under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt.För snart ett Är sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men pÄ grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat.Nu börjar det bli dags att köra igÄng och jag hoppas denna trÄd ska ge mig möjlighet att fÄ era rÄd och att den blir lite av "dagbok" sÄ jag kommer ihÄg vad som Àr gjort och nÀr.Akvariet Àr som sagt ca 650 liter, lÀngd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns tvÄ borrade hÄl i botten ett med en 53/60 genomföring och en 25/32 genomföring. Hela hÀrligheten stÄr pÄ en ekfanerad möbel och har en ram upptill. Möbeln rymmer förstÄs en sump men den fÄr jag Äterkomma till lite senare. Citera
Perk Postat 15 mars 2013 Författare Postat 15 mars 2013 Första frÄgan Àr att jag vill ju fÄ det sÄ tyst som möjligt och planen Àr dÄ att anvÀnda det smala röret (32 mm) till det mesta av flödet och det större röret (53 mm) som evakueringsrör vid eventuella problem i det smala röret.Hur lÄngt under under kanten pÄ glasboxen ska inloppen till respektive rör vara? Citera
Perk Postat 15 mars 2013 Författare Postat 15 mars 2013 Vad fÀster ni överrinningskammen med? Jag har köpt sÄna som Àr i tvÄ delar, dels sjÀlva kammen och dels en bit med ett spÄr i.Funkar det med silikon? Det Àr ju inte alltid sÄ bra pÄ plast? Citera
Perk Postat 16 mars 2013 Författare Postat 16 mars 2013 Ingen som har koll pÄ hur lÄngt under ytan rören ska sluta? Citera
Crissan Postat 16 mars 2013 Postat 16 mars 2013 Sorry inget bra svar pĂ„ tidigare frĂ„ga, men ville Ă€ndĂ„ sĂ€ga att de va en jĂ€kla snygg möbel och som sagt ska bli kul att följa ! Ăr de optiwhite? Va tĂ€nker du i belysning o för inriktning pĂ„ karet? Citera
Perk Postat 16 mars 2013 Författare Postat 16 mars 2013 Jo, möbeln Àr riktigt nice om man fÄr sÀga det sjÀlv :-).Ingen aning om vilken typ av glas det Àr eftersom jag köpt det begagnat.Inriktning Àr vÀl tÀnkt att flytta det jag har i ett 300 l exilkar i förrÄdet till detta till att börja med. Ett tiotalet fiskar (clowner, kirurg, frökenfisk mm) och nÄgra stackars koraller som överlevt det senaste Äret i misÀr (euphyllier, montipora, skivor...) sen har jag nÄgra mjukkoraller men dessa tÀnkte jag nog inte flytta vill hellre köra pÄ SPS och LPS. NÀr jag fÄtt igÄng det ska jag dock försöka lugna mig för att se att allt funkar ordentligt innan jag skaffar nya. Men kommer förhoppningsvis bli ett fÀrgsprakande korallkar (i mina drömmar iaf... ).Belysning, har tillgÄng till bÄde MH och T5 sedan tidigare projekt och tÀnker ÄteranvÀnda sÄ mycket som möjligt. MH skippar jag nog eftersom jag vill bygga in belysningen i överdelen sÄ man slipper att ljuset lÀcker utanför. Citera
Tobbz Postat 5 augusti 2015 Postat 5 augusti 2015 Ang hur lÄngt röret ska va under ytan sÄ beror det pÄ hur stor marginal du har i sumpen. GÄr strömmen sÄ ska ju vattnet som Àr i akvariet sjunka till under kammarna och sedan det som Àr kvar i överinningen beroende pÄ hur lÄngt röret Àr. Men i mitt sÄ körde jag halva höjden pÄ akvariet. Mitt Àr 70 högt och dÄ tog jag 35 för att det inte ska sugs luft om man vill ha högt flöde till sumpen. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.