daniel_i_malmö Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Rensade lite i akvariet. Som synes trivs spagettialgen (Chaetomorpha) i mitt AM Chromis. Tunnan fylldes med 35 liter ganska packade alger. Nu har fiskarna simutrymme igen. Citera
Benighted Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 När det blir lite varmare får du skicka en tuss till mig Betalar självklart för det Citera
Wigge Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 (ändrat) j****r! Ändrat 17 mars 2013 av Yodelking Citera
kvalle Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 jag som tyckte jag hade mycket skit i mitt kar. Citera
daniel_i_malmö Postat 18 mars 2013 Författare Postat 18 mars 2013 Jag har kört utan skummare det senaste året och låtit Cheatomorphan stå för näringsexport. Den växer snabbt, säkerligen pga höga näringsnivåer. Karet är en kub med endast ett par Clarkii-clowner som leker regelbundet, inga koraller. Till de som önskar lite Chaetomorpha, se min annons och ta det sedan per pm. Jag skickar för tillfället inte, både pga utetemperaturen och pga tidsbrist. Citera
daniel_i_malmö Postat 22 oktober 2013 Författare Postat 22 oktober 2013 En liten uppdatering ett halvår senare. Utrensningen av spagettialgen var välbehövlig då clownerna började få ont om simutrymme. Dock något för drastiskt. Före utrensningen hade jag ett kar helt utan andra alger. Rutorna, stenarna och gruset höll sig fläckfria. Efter denna utrensning har inget varit sig likt. Massor av slemmiga alger som snabbt täckte den lilla tuss spagettialg som jag lämnat kvar. Rutorna, stenar och grus är konstant gröna. Spagettialgen höll på att gå ner sig helt, men med manuell rensning så att den inte kvädes av andra alger har den nu, ack så sakta, vuxit till dubbla storleken - men fulalgerna är kvar i oförminskad omfattning.Jag har tidigare rensat ut i spagettialgen, men aldrig så här radikalt. Det var en miss som karet ännu inte återhämtat sig från. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.