Gå till innehåll

Färsk LS?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Nån som vet var man kan beställa levande sten på kartong som kommer direkt från utlandet typ indonesien eller fiji? utan att ha behövt ligga hos akvarie handlare? Eftersom att man bor i sveriges nordligaste ände så är det långt och åka till allt, men egen flygplats har vi så det är ju ett plus =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten (och även döda korallskellet) kräver CITES intyg för import till EU. Att beställa utifrån EU är svårt och att beställa en låda inom EU blir dyrt. Ett alternativ är att höra med någon akvarieaffär i närheten som har billeveranser från någon stor grossist. Det finns åtminstoneen stor grossist som tar in levande sten och att köpa en oöppnad låda därifrån via en akvarieaffär är nog inte omöjligt. Några affärer har sänt LS via bussgods också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag läste den där tråden Lagge, men fick som inget direkt svar från de, efter som att man bor i kiruna så är det 35 mil till luleå som är närmsta utbud av lite saltvattens grejjer, och han har ett pris på 165-170kr/kilot på ls som han har i sina kar där, nästa anhalt är Umeå och dit är det drygt 62 mil. Så det bästa hade vart om man hade kunnat få upp en kartong med flyg eller buss som är oöppnad från en akvariehandlare =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det är extremcorals.de eller whitecorals.de har det.

tror även mailordercorals.com har, men deras pris för att skeppa koraller till sverige är rätt högt, så kan bara tänka mig vad de tar för sten... men som sagt tyskarna tror jag tar runt 70euro för en låda...(vilket gör att allt hamnar på svenska butikspriser ungefär)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa,

Sitter själv och budgeterar lite inför mitt första kar. Kollade in deep ocean och för 17kg som jag är ute efter hamnar priset med frakt på 114kr/kg vilket är ~50kr billigare än min lokala återförsäljare.

Frågan är ju om det då är värt? Finns ju fördelar med att stödja sin lokala handlare + att man kan få lite val av form på stenen. Men hur väger detta mot kvaliteten från en stor butik som deep ocean?

Gnarkill: Uppdatera gärna med deras svar, intressant o se om priset via hemsidan stämmer, samt om de nämner något om leverenstider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det är ju sant att man inte kan välja stenen själv om man beställer en kartong av deep oean, men å andra sida så jag behöver runt 20-28 kilo nånstans, och om jag skall åka till den närmsta akvarie handeln så är det 70 mil tur och retur vilket är rätt mycket bensin pengar + 3500 spänn för 20 kilo sten, Så blir priset under 4000:- från Deepocean så tar jag där ifrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå ja ska kika på korallfisken och jämnföra med deepocean så får vi väl se va det blir =) Jag behöver lite tips på min ytavrinning så om någon av er känner er manade att komma med lite tips/Råd eller så kika in på min Tråd =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...